Brno - Ombudsman Otakar Motejl sepsal závěrečnou zprávu, v níž shrnul prověrku, při níž jeho úřad zkoumal postup úřadů při přípravě stavby dálnice z Brna do Vídně.
Motej označil postup úřadů při přípravě stavby dálnice R52 za neudržitelný.
Měl na mysli stav, kdy přes protesty Evropské komise, kanceláře ombudsmana i občanských sdružení, pracuje Ředitelství silnic a dálnic pouze na variantě, podle níž má vést dálnice přes Mikulov.
Levnější varianta úřady nezajímá
Odpůrci této varianty požadují, aby se kromě trasy přes Mikulov posoudila také trasa využívající dálnice D2 a obchvatu Břeclavi. Podle studií nezávislých expertů je to výrazně levnější a lepší pro životní prostředí.
"Stav, kdy organizace zřízená a financovaná státem intenzivně pracuje na zajištění potřebných podkladů pouze pro účely výstavby v trase přes Mikulov, považuji za neudržitelný a odporující principům dobré správy," uvedl Motejl ve svém závěrečné zprávě.
Konstatuje také, že je povinností českých ministerstev porovnat dopravní, ekonomické i ekologické varianty, jak požaduje Evropské komise.
"Současně bych chtěl varovat před tím, aby byla stavba R52 projednána salámovou metodou ještě před porovnáním obou možných variant," uvedl ombudsman.
Není jediný, kdo stavbu této silnice sleduje. Prověřit se ji chystá Nejvyšší kontrolní úřad, stížností se zabývá Ústavní soud.
Podle ombudsmana hledají úřady výmluvy, jak se posouzení obou tras vyhnout.
Na běžícím páse
Prověřit variantní řešení silničního spojení Brna s Vídní uložilo ministrovi dopravy i usnesení vlády ze září loňského roku. Zatím se ale na prověření obou variant nepracuje.
"Krajský úřad Jihomoravského kraje vydává pro jednotlivé úseky R52 výjimky ze zákona na ochranu přírody a krajiny jako na běžícím pásu, přestože mají být posouzeny varianty a přestože Ministerstvo životního prostředí už jednu takovou výjimku v odvolacím řízení zrušilo," uvedla Barbara Homolová, právnička Ekologického právního servisu
Rakousko už staví
Rakousko už dálnici A5 staví, zatím ale ne poslední úsek, který má vést přímo k hranicím.
Podle dopisu, kteřý si nechal Motejl předložit, rakouský ministr dopravy uvedl, že Rakousko má schválenou přílohu k zákonu, která počítá s tím, že dálnice skončí v Mikulově. Změnu trasy musí schválit rakouští poslanci.
I na rakouské straně provázejí výstavbu dálnice problémy. Evropská komise totiž rozhodla, že na výstavbu úseku dálnice A5 z obce Schrick k hranicím s Českem nedá žádné peníze. A to právě kvůli sporům, kde se obě silnice spojí.
Česko je přitom posledním sousedem Rakouska, který není s alpskou zemí spojen dálnicí.
Rychlostní silnice R52 v úseku Pohořelice - Mikulov se má stavět v letech 2010-14. Stavební náklady jsou odhadnuty na 10 miliard korun.