Mladí motorkáři budou dostávat řidičák jen na zkoušku

Domácí ČTK Domácí, ČTK
11. 8. 2011 15:22
Získávání "papírů" na motocykly má zpřísnit připravovaná novela zákona
Foto: Ondřej Besperát

Brno - Ačkoliv mrtvých mezi motorkáři ubývá, mladí milovníci silných strojů musí počítat se zpřísněním podmínek pro udělení řidičského průkazu.

Počítá s tím novela zákona o autoškolách, která má zavést udělování řidičského průkazu na zkoušku. Motorkářům také přibude výukových hodin. Ty budou mnohem více zaměřené na samostatnou jízdu, tedy nikoli na jízdu na jednom stroji s instruktorem, který v případě nouze zasáhne.

Počet obětí mezi motorkáři za rok 2011 klesl ve srovnání se stejným obdobím minulého roku, tedy od ledna dosud, z 59 na 41.

Zraněných však přibylo, proto podle šéfa dopravní policie Leoše Tržila nelze polevit v opatřeních, která se zaměřují na prevenci nehodovosti motorkářů.

Při zkouškách se bude jezdit samostatně

Motorkář při zkouškách pojede v provozu zcela sám s tím, že instruktor a zkoušející budou sledovat jeho výkon z jiného stroje. "Je to běžný postup při zkouškách v některých západních zemích," řekla Kateřina Budinová, která se na ministerstvu dopravy věnuje bezpečnosti silničního provozu.

Novela zákona teprve vzniká, k zákonodárcům se dostane v příštím roce. "Mezi jejími tvůrci se objevil dokonce i názor, že motocyklista by měl dostat řidičák jen na stroj, který je schopen fyzicky zvednout ze silnice, pokud se na ni motocykl položí," uvedl Tržil s tím, že právě postavení a odtlačení stroje může mnohdy zabránit nehodám.

"Velmi pozitivním trendem je, že ve srovnání s loňskem narůstá počet motocyklistů, kteří mají na oděvech reflexní prvky. Také ty jsou v boji se snižování nehodovosti důležité," zdůraznil. Policisté se při preventivních akcích snaží motocyklistům vysvětlovat význam těchto prvků, popřípadě reflexních vest, které si získávají stále větší oblibu.

Statistiky nehodovosti podle šéfa dopravní policie nadále ukazují, že značnou část nehod si motocyklisté působí sami. Nejde jen o rychlost a nepřizpůsobení jízdy stavu a povaze vozovky, ale především o naprostou neznalost možností stroje.

"Motorkáři často nevědí, jakou má jejich stroj brzdnou vzdálenost, jak se chová v zatáčkách. Bez těchto vědomostí nejsou pak schopni zvládat případné krizové situace na silnicích," řekl motocyklový závodník Karel Abraham.

Na brněnském Masarykově okruhu vede s kolegy motorkářskou Motoškolu, v níž zájemce, mezi nimiž jsou i dopravní policisté, učí právě základním dovednostem při jízdě na motocyklu. Tyto kurzy ročně absolvuje asi 800 lidí. Zájem o ně vzrůstá.

 

Právě se děje

Další zprávy