Špatní řidiči musí nově k psychologovi. Test není levný

Radek Pecák Radek Pecák
4. 8. 2011 13:29
Vyšetřením budou muset nově projít všichni, kdo přijdou kvůli bodům o řidičák.
Foto: Radek Pecák

Známý "Idioten-test" pro řidiče v Německu se zdá příliš technokratický a tak se tuzemští dopravní psychologové rozhodli, že v případě nových testů budou k řidičům přistupovat ke každému individuálně. Od 1. srpna nově platí, že každý, kdo přijde kvůli trestným bodům o řidičský průkaz, musí takovým vyšetřením úspěšně projít.

Nebude to nijak snadné a ani levné, zjistil redaktor Aktuálně.cz.

"Nebudou žádné jednotné testy, dokonce nelze ani říci, jak dlouho bude vyšetření trvat," uvedl předseda Asociace dopravních psychologů Alois Hudeček. Ten je jedním z desítek akreditovaných dopravních psychologů. Až skončí roční přechodné období, budou moci vyšetření řidičů provádět pouze oni.

Některé situace jsou ze skutečné řidičské praxe
Některé situace jsou ze skutečné řidičské praxe | Foto: Radek Pecák

"Zatím u mne byli dva vybodovaní řidiči, oba vyšetřením prošli, i když jeden z nich jen podmínečně. Jednalo se o nevyzrálou osobnost, a tak je platnost vyšetření s konstatováním, že je daný řidič schopen vlastnit řidičský průkaz, omezena na dva roky," sdělil Aktuálně.cz Hudeček.

Řidič, o němž mluví, se vybodoval během dvou let, když ho postupně policisté dvakrát přistihli při překročení rychlosti, dvakrát, když řídil nepřipoután a jednou dokonce zavinil dopravní nehodu.

Cena zhruba 1500 - 2000 Kč

Tito řidiči zaplatili za vyšetření každý 1800 Kč. "Cena ovšem může být i vyšší. Záleží na tom, kolik času jim psycholog bude věnovat," vysvětluje Hudeček, který působí v Prostějově. Hodinová taxa psychologa přitom nesmí překročit 585 Kč.

Jak postupovat při vracení ŘP

  • Je nutno získat výpis z karty řidiče
  • Zažádat o přezkoušení v autoškole (test i jízda)
  • Objednat se na vyšetření k psychologovi
  • Po uplynutí roční lhůty požádat o vrácení příslušný odbor dopravy

Testy, které vybodovaní řidiči v psychologické laboratoři Aloise Hudečka podstoupí, jsou do značné míry shodné s těmi, které podstupují profesionální řidiči, kteří usedají za volant vozů o hmotnosti nad 7,5 tuny.

Těm se mimochodem letos naopak ulevilo. Nemusí už podstupovat vyšetření na neurologii, včetně EEG. To si samozřejmě museli platit. "Ukázalo se, že takové vyšetření nemá žádný praktický význam," tvrdí Hudeček, člen komise na ministerstvu dopravy, která připravovala poslední novelu silničního zákona.

Pokud řidič požádá o vyšetření, musí předložit výpis z karty řidiče a psycholog s ním vede krátký pohovor. Následuje vyplnění testů, které by měly odhalit strukturu osobnosti. Například psycholog zkoumá, jak dlouho a jak kvalitně dokáže udržet pozornost při monotónní činnosti, jakou řízení auta často bývá. Tento test může spočívat třeba v zaškrtávání správných jen několik milimetrů velkých obrazců v plachtě, která je potištěna i jinými, často velmi podobnými symboly.

Záleží i na schopnosti rychle a správně reagovat
Záleží i na schopnosti rychle a správně reagovat | Foto: Radek Pecák

Na vyšetření vždy jen problémoví řidiči

V laboratoři psychologa Hudečka pak řidič podstupují i testy na dvou přístrojích. Jednak několik testů z metodiky mezinárodně používaného Vienna test systemu, kde má řidič správně reagovat na dopravní situace přehrávané na počítačové obrazovce. Například má stisknout tlačítko v okamžiku, kdy by podle něho předjíždění pomalejšího vozu před blížícím se vozidlem v protisměru bylo již příliš nebezpečné.

Zkoumá se také periferní vidění, řidič má současně udržovat joystickem terčík na pohybující se kuličce na monitoru a současně sledovat, kdy se v poli teček na displejích po stranách obrazovky objeví svislá čára. V tom okamžiku je jeho úkolem co nejrychleji druhou rukou stisknout příslušné tlačítko.

S touto zprávou se pak může jít pro řidičák a vyčištěné bodové konto
S touto zprávou se pak může jít pro řidičák a vyčištěné bodové konto | Foto: Radek Pecák

Správná tlačítka má pak zkoušený řidič mačkat také na dalším přístroji, kde reaguje na světelné signály různých barev a později i na zvuky. Náročnost se přitom stále stupňuje a přístroj pak vyhodnotí, zda rychlost reakcí a procento chyb je v normě. Výsledky pak psycholog s každým řidičem probere. "Může se samozřejmě někdy stát, že dojdu já či některý kolega k závěru, že danému řidiči by se oprávnění usedat za volant nemělo vracet. Stanovisko je přitom pro úředníky dopravního odboru závazné," vysvětluje Hudeček.

V takovém případě ale bude mít testovaný řidič možnost obrátit se na revizní komisi asociace a samozřejmě po čase podstoupit vyšetření znovu.

Hudeček není příznivcem toho, aby se v budoucnu zavedla povinnost psychologicky testovat každého uchazeče o řidičské oprávnění. "Myslím ale, že by bylo správné, kdyby se psychologové věnovali těm řidičům, kteří nesloží zkoušku ani na několikátý pokus. Pokud pak bude někdy zaveden takzvaný řidičák na zkoušku, měli by psychologické vyšetření podstoupit ti, kteří ve zkušební lhůtě selžou," uzavírá Hudeček.

 

Právě se děje

Další zprávy