Mladí motorkáři bourají nejvíce, změní to autoškoly?

Markéta Chaloupská
24. 7. 2009 8:02
Policisté volají po zpřísnění pravidel při získávání řidičáků a také změně výuky v autoškolách
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Na českých silnicích nejvíce havarují mladí řidiči motorek od dvaceti pěti do třiceti čtyř let. Jen za minulých šest měsíců jich o život přišlo deset.

Podle policistů za to může hlavně nezkušenost a nevyježděnost motorkářů. Volají proto po zpřísnění pravidel při získávání řidičáků a také změně výuky v autoškolách.

Šéf dopravní policie Leoš Tržil si myslí, že motocyklisté sami nevědí, co si s motorkou mohou dovolit. "I když nepřekročí povolenou rychlost, tak ale jedou rychle ve vztahu ke komunikaci," řekl Tržil.

Za první pololetí roku 2009 zemřelo celkově 34 řidičů jednostopých motorových vozidel. Je to v porovnání s loňským rokem o 22 osob méně, jde však především o mladé životy.  

Bez instruktora v zádech

Problém by podle Tržila mohla vyřešit změna výcviku v autoškolách. Uvažuje se o tom, že by žáci - dříve než vyjedou na silnice - strávili více hodin na cvičištích. A až poté by mohli vyjet na silnici. Nově ale bez instruktora jako spolujezdce.

Žák by jel sám, učitel by za ním seděl v autě a komunikoval vysílačkou.

"Motocykl při rozdílném zatížení reaguje jinak, například má jiné zrychlení," vysvětluje Tržil. Kolik hodin by měli uchazeči strávit na cvičišti a kolik na silnici, nechtěl zatím ředitel dopraváků upřesnit. V současnosti stráví žák na cvičišti dvě hodiny, jedenáct pak na silnici.

Autoškoly: Kužely nejsou řešením

Ne všichni ale tuto změnu vítají. Podle předsedy Asociace autoškol České republiky Ondřeje Horázného není zvýšení počtu hodin na cvičištích řešením.

"Za nehody může hlavně vysoká rychlost, a ne to, jestli motorkář umí projíždět mezi kužely," řekl. Podle něj je hlavně důležitě "vypěstovat" u řidičů jedné stopy zodpovědnost.

K zodpovědnosti by prý částečně mohla dopomoci jízda bez instruktora. "Jízdu bez učitele si umím představit například u části výcviku šestnáctiletých žáků, kteří se učí na slabší motorce," řekl. Podle něj si občas žáci s instruktorem v zádech troufnou jet na červenou, protože vědí, že je odpovědnost na školiteli. "Když ale pojedou sami, tak si to určitě rozmyslí," řekl.

Instruktor motoškoly Miroslav Lisý by změnu v autoškolách uvítal, podle něj to tak funguje v Německu.

"Jsme v Evropě a měli bychom se přizpůsobovat. Existují technologie interkomu žák - instruktor a funguje to skvěle, například v Německu. Proč nepřevzít něco, co funguje," míní Lisý.

Myslí si, že by se tragédiím předešlo výstavbou polygonů, podle něj je to ale finančně ohromě náročné. V sousedním Rakousku je jich přibližně dvacet a cvičí se na nich sami instruktoři autoškol. U nás je pouze jeden.

Na silnou motorku až ve 24 letech

V současnosti už ministerstvo připravuje novelu předpisů, která zpřísní vydávání řidičáků pro motorkáře.

Řidič motocyklu nehodu u Libákova na Plzeňsku nepřežil
Řidič motocyklu nehodu u Libákova na Plzeňsku nepřežil | Foto: HZS Plzeňského kraje

Posune se například věk, kdy se může poprvé usednout na první slabý motocykl, a to z 15 na 16 let.

Zpřísní se i získávání řidičáku na nejsilnější stroje. Chystá se totiž zavedení zcela nové kategorie s označením A, kam budou patřit nejsilnější motorky. Aby mohl zájemce získat řidičský průkaz, musí splnit jednu ze dvou podmínek. Buď mu musí být minimálně 20 let a zároveň mít dva roky řidičák na slabší stroje v kategorii A2, anebo na slabší motorce nejezdil, ale musí mu být minimálně 24 let.

"Předpokládáme, že změny začnou platit v průběhu roku 2010," řekl nedávno Aktuálně.cz mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Dodal, že zpřísnění pravidel pro mladé motorkáře požaduje Brusel po všech členských státech.  

 

Právě se děje

Další zprávy