Expert: Jak na motorkáře? Polygony a řidičák na zkoušku

Markéta Chaloupská
17. 7. 2009 11:14
Letošní prázdniny začaly pro mnoho motorkářů tragicky
Mirek Lisý
Mirek Lisý | Foto: Domácí

Praha - Letošní prázdniny začaly pro mnoho motorkářů tragicky. Jen za poslední víkend jich přišlo o život osm.

A policie se obává, že mrtvých bude přibývat. Příznivci jedné stopy jsou totiž nejohroženější skupinou řidičů.

Podle statistik je u motocyklistů osmnáctkrát vyšší riziko usmrcení na jeden ujetý kilometr než u řidiče osobního automobilu.

Kvůli katastrofickým číslům z loňských prázdnin, kdy za červenec a srpen zemřelo na silnicích 201 lidí, z toho 41 řidičů motorek nebo jejich spolujezdců, policisté chystá na každý týden okolo padesátky policejních dopravních akcí různého rozsahu a zaměření.

Podle instruktora motoškoly a bývalého závodníka v motocyklovém trialu Miroslava Lisého je za nehodami hlavně agresivita řidičů.

"Arogance a agresivita na silnicích je hlavním důvodem všech nehod, určitě s výchovou souhlasím. V této věci by měly být vybudovány poligony, kde by si řidiči měli osvojit hranice ovládání motocyklů a automobilů a tudíž tím vyventilovat určitým způsobem adrenalin," napsal v online rozhovoru na Aktuálně.cz.

Jeho další odpovědi na dotazy čtenářů Aktuálně.cz najdete ZDE:

Odpovězeno: 17. 07. | 09:45Autor: Libor

Otázka: Nejsme to pouze MY motorkáři, kdo muže za všechny havárie, nebo ano?? Existuje nějaká officiální tabulka s udajema o důvodech tech motorkářských nehod?? Chci říct, není počet nehod úměrný přibývajícímu počtu majitelů motorek? Za kolik nehod muže napříkla šterkový posip asfaltových záplat v zatáčce?

Miroslav Lisý: Dobrý den všem, určitě souhlasím,silnice jsou mnohdy v žalostném stavu a posypová technologie,je doopravdy šílená!!! Ofic.tabulka nevim jestli existuje,možná ji ma policie čr nebo minist.dopravy. Přibývá počet motorkářů, kteří motocykl neumějí tak dobře ovládat. U havárie motocyklisty se nikdy nenapíše důvod, je to taktéž chyba, ne vždy je vině.

Odpovězeno: 17. 07. | 09:51Autor: Láďa

Otázka: Dobrý den, na silnicích se pohybuji téměř denně a jsem často šokován nezodpovědností a cynismem mnoha řidičů, zejména pak motorkářů. Represe u nezodpovědných nic neřeší a dnes už máme více lidí ve vězení než bylo v celé ČSSR. Je třeba změnit celospolečenské klima, vychovávat, ne trestat.

Miroslav Lisý: Arogance a agresivita na silnicích je hlavním důvodem všech nehod, určitě s výchovou souhlasím. V této věci by měly být vybudovány poligony, kde by si řidiči měli osvojit hranice ovládání motocyklů a automobilů a tudíž tím vyventilovat určitým způsobem adrenalin.

Odpovězeno: 17. 07. | 09:58Autor: Demlis

Otázka: Dobrý den,
co tak změnit podmínky pro motocyklisty vůbec. Nemyslíte si že motorka postrádá svůj smysl rychlé přepravy když nemůže podle předpisu člověk bez pokuty projet kolonou a musí se na motorce potit a trápit přehříváním motorku???

Miroslav Lisý: Zajímavý poznatek, všude v záp.Evropě, zejména v jižní, takto motocyklisté jezdí a a pokud vím, bez pokut. Já sám jezdím v Praze pohodově a bezpečně předjíždím kolony, nemusím překračovat rychlost a tím se dostanu poměrně rychle na místo určení. Z tohoto důvodu se začaly vyrábět do měst skútry, aby ulehčily dopravě. Neuznávám rychlé předjíždění a riskování v husté dopravě.

Odpovězeno: 17. 07. | 10:00Autor: josef valek

Otázka: Dobry den
Myslite si, ze by pomohlo zavedeni omezeni kubatury pro urcite vekove kategorie, napr do 21 let max. 250cc a podobne? Ci snad zlepsit jim moznost absolvovat trenink na okruhu s moznosti vyzkouset, co s motocyklem mohou delat, aniz by tak ohrozovali ostatni ucastniky silnicniho provozu?

Miroslav Lisý: Určitě ano, vidím polygony a řidičák na zkušební rok pro začínající motorkáře jako skvělé řešení. V západní Evropě již tyto zkušenosti mají.

Odpovězeno: 17. 07. | 10:02Autor: Vaclav S.

Otázka: Dobry den,
z mojeho pohledu by se urcite mel zprisnit dohled u motocyklu do 25kW zvlast, pokud se jedna o motocykly skrcene. Na inzeratech se objevuji denne nove nabidky odskrcenych motocyklu,coz hlavne nabizi moznost mladym ridicum osedlad silne stroje bez predchozich zkusenosti.Jaky je vas nazor?

Miroslav Lisý: V kubat.250 jestliže se jedná o sportovní motor.může být výkon nad 40 koní. Myslím si, že než kubatura tak bych řešil výkon motoc. a podle toho kategorie ŘP. Jsdou motockly, které mají 170 koní a 170 kg. Je to střelná zbraň. A 23 letý člověk určitě nemá danou praxi.

Odpovězeno: 17. 07. | 10:06Autor: svoby

Otázka: Dobrý den, nešel by udělat zákon, který by přikazoval nepouštět je na silnice a zřídit jim motocyklový okruh, protože jinak je nejde zastavit?

Miroslav Lisý: Motopolygony jsou možné pronajímat i pro volné jízdy, je to dané počtem v Rakousku 20, v ČR 1!!!!!!!!!!!! Zákonem stanovený výkon motocyklů a platného ŘP nelze kontrolovat, jedině po havárii by měl jít motoc. na expertýzu a po zjištění zvednutí výkonu nastavit represe. (finance, pojistné plnění atd...) Mezery v zákoně ...

Odpovězeno: 17. 07. | 10:07Autor: děda

Otázka: Proč represe?Každý je svého života pánem.

Miroslav Lisý: Je to pravda, ale ohrožují ostatní, kteří za nic nemůžou. Proto vybít adrenalin na tratích, polygonech a okruzích. U nás je bohužel takových míst málo.

Odpovězeno: 17. 07. | 10:09Autor: Radek

Otázka: Ciao Miro, předem klobouk dolů před tvými show. Zajímá mě, jaký máš názor na neustálé propírání tragických nehod motorkářů? Přikláním se k názoru, že jde do jisté míry o statistiku - dostupnější motorky = více "motorkářů" na silnici = statisticky větší nehodovost než před x-léty. Díky Radek

Miroslav Lisý: Dík. Samozřejmě je to tak, motocykly 100koňské se už dají sehnat za pár korun. Za rok 2008 na 1000 nehod bylo usmrceno 38% motocyklistů, pro zajímavost 20% cyklistů. O nich se ale tak nepíše. Motorky přibývají, ale nepřibývají možnosti, kde je bezpečně vyzkoušet. Já sám se stavím na stranu pohodových motorkářů, šílence bohužel nezastavím.

Odpovězeno: 17. 07. | 10:13Autor: Rascal

Otázka: Co říkáte na přístup medií,která oznámí že zemřel motorkář, ovšem nedodají že mu třeba vozidlo nedalo přednost a pak si ještě přihodí že ,,motorkáři" jezdí rychle.

Miroslav Lisý: Ano je to již obecně známý fakt, pro média v sezóně je motorkář hlavní atrakcí.... ne v dobrém slova smyslu

Odpovězeno: 17. 07. | 10:15Autor: VFR

Otázka: Co si myslíte o uvažované změně v provozu autoškol? Myslím tím, že instruktor nebude sedět na motorce se žákem.

Miroslav Lisý: Jsme v Evropě a měli bychom se přizpůsobovat. Existují technologie interkomu žák - instruktor a funguje to skvěle, viz. Německo. Proč nepřevzít něco, co funguje.

Odpovězeno: 17. 07. | 10:20Autor: Bludevil

Otázka: Dobrý den. Chtěl bych se zeptat, jaký je tvůj názor na činnost a případně prospěšnost policie pro bezpečnost provozu? A tipy jak jí případně vylepšit? Protože opravdu mi nepřijde, že by metoda kontroly lekárničky na krajnici a maximální rychlosti na dálnici Passatama měla sebemenší positivní efekt.

Miroslav Lisý: Souhlasím. Bohužel policie musí plnit zakonem stanovené nařízení. Sám jsem byl svědkem jedné pol. akce v Blansku, kde policie udělala bezpečnostně preventivní akci (první pomoc, ukázka správné jízdy a uzavření komunikace pro bezpečnou jízdu motorkárů). Byla to výchovná akce, daleko lepší než pokutovat a číhat za bukem.

Odpovězeno: 17. 07. | 10:29Autor: Sodomak

Otázka: Dobry den, zajímalo by mne, jaká část smrtelných nehod motorkářů je zaviněna jimi samotnými a v kolika případech jsou v tom nevině. Znáte tato čísla? Děkuji.

Miroslav Lisý: Osobní automobil, který nedal přednost 46%, kolize osobního automobilu odbočujícího vlevo s protijedoucím motoc. 26%, Motocyklista je sražen při předjíždění osobním automobilem odbočujícím vlevo 11% nebo otáčejícím se 9%, motocyklista je sražen protijedoucím osobním automobilem předjíždějícím jiné vozidlo 7%.
Ještě bych chtěl říct 3 kategorie příčin havárií motorkářů: 1. blázni a šílenci, kteří si nikdy nenechají říct a ohrožují všechny včetně sebe, za ně se nikdy nepostavím!!! 2. pohodoví motorkáři, kteří ale bohužel motocykl neumějí ovládat, 3. pohodoví motorkáři, kteří jsem zavražděni nepozorností a arogancí ostatních (viz můj kamarád velký profesionál a kamarád Ondřej Lelek)

 

Právě se děje

Další zprávy