"Na základě všech shromážděných podkladů dospělo Ministerstvo kultury k závěru, že soubor železničních mostů na trati Praha-Smíchov a Praha hlavní nádraží vykazuje znaky kulturní památky a nezbytná oprava ocelové konstrukce jedné či dvou částí soumostí neznamená zásadní ztrátu památkové hodnoty soumostí jako celku," uvádí ministerstvo.
Podle jeho památkářů je železniční most pod Vyšehradem celorepublikově jedinečnou technickou památkou svého druhu a zaujímá přední místo v soustavě historických pražských mostů přes Vltavu. Je podle nich i součástí pražského panoramatu s pohledem na Pražský hrad i Vyšehrad.
"Celé soumostí, zbudované ve stylu pozdního klasicismu, je architektonicky, urbanisticky i technicky vysoce kvalitním dokladem historického vývoje železničního stavitelství a rozvoje železniční sítě v Praze," uvedla mluvčí ministerstva Michaela Lagronová.
Železniční most na Výtoni byl ve své původní podobě zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen mostem, který se klene přes Vltavu dosud. Most však stejně jako většina pražských přemostění Vltavy potřebuje podle odborníků opravu.
V minulosti se objevilo několik variant řešení. Mezi nimi byl mimo jiné návrh na zbourání a stavba nového mostu pro vlaky i auta, výstavba repliky nebo návrh vybudovat na současných pilířích novou konstrukci. Kloknerův ústav ČVUT doporučil loni železniční správě most neopravovat a nahradit jej novým.
Náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě) v únoru uvedl, že Praha bude chtít most zachovat a opravit a zároveň vedle něj vybudovat kvůli vyšší kapacitě trati novou konstrukci s třetí kolejí.
Ministerstvo uvedlo, že obnova soumostí jako památky je možná, aniž by soubor pozbyl památkové hodnoty či přestal sloužit svému účelu. "Z podkladů shromážděných ve správním řízení je zřejmé, že špatný technický stav ocelové konstrukce mostu přes Vltavu je řešitelný, aniž by byla zásadním způsobem narušena památková hodnota soumostí či vyloučena původní funkce mostu," uvedla mluvčí. Třetí kolej může podle ministerstva vzniknout výstavbou nového jednokolejného mostu vedle mostu přes Vltavu.