Praha - Jako by to ani nebyla Praha. Vystoupíte-li na konečné metra v Letňanech, okolo vás jsou jenom pole.
"Nikam odsud nedojdete, dál se může pokračovat jenom autobusem," říká Kateřina Ondřejová, která stanici využívá každý den při cestě mezi svým domovem ve Vinoři na severovýchodním okraji hlavního města a svou prací v Praze.
Cestování se jí zhoršilo poté, co pražský dopravní podnik musel od ledna kvůli nedostatku peněz omezit provoz metra na konci trasy C. "Ujíždějí mi autobusy a čekat na zastávce v polích je hodně nepříjemné. Prší tam, sněží, fouká," stěžuje si.
Obrovský autobusový terminál má možná svou uměleckou hodnotu, ale cestující před nepřízní počasí moc neochrání. A tak se lidé, kteří cestují třeba do Kbel, Čakovic nebo do odlehlejších částí Letňan, snaží schovat, kde se dá - třeba za reklamními poutači.
Mnozí lidé z Letňan novou konečnou stanici metra stejně nevyužívají, protože stejně musí jet autobusem. Místo, aby přestupovali na metro a procházeli systémem schodišť a chodeb, dojedou bez přestupu až do Libně.
Stanice pro sysly a krtky?
Když loni v květnu nové stanice podzemní dráhy slavnostně otevíral primátor Pavel Bém, kritizoval novináře, kteří psali, že letňanské metro bude sloužit jenom krtkům a syslům.
"Já jim děkuji, protože když se podíváme na tuto část města, tak tu sídlí na 80 tisíc lidí a když se podíváme, jaký segment středních Čech tato nová část nasává - což bude určitě 50 tisíc lidí denně. Ať vidí tyto lidi jako sysly a krtky, my pražští radní to tak nevidíme," řekl Bém.
A radní pro dopravu Radovan Šteiner připomněl, že vlaky na "céčku" pojedou za sebou v nejkratším možném čase. "Interval na trase C nyní dosáhne 115 sekund, což je opravdu světová špička, a je to vlastně technologické minimum, kterého lze dosáhnout, rychlejší provoz už z hlediska pasažérského ani není možný," tvrdil tehdy.
Uplynulo osm měsíců a všechno je jinak: Až do Letňan jezdí pouze každá druhá souprava. Tuto trasu vybral dopravní podnik také proto, že i ve špičkách cestující nezaplnili vozy ani z třetiny.
Okolní stavby mají zpoždění
Když se před lety vybíralo místo pro novou konečnou stanici v Letňanech, nakonec zvítězilo pole daleko od obydlených částí. Důvodem je plánovaná stavba veletržního areálu, případně olympijského stadionu a dalších objektů.
Jenže stavební práce nabírají zpoždění, jak přiznal dopravní podnik v dopise už zmiňované Kateřině Ondřejové, která si na fungování hromadné dopravy v Letňanech několikrát stěžovala.
"Kapacitně nadstandardní řešení koncové stanice Letňany vyplývá především z požadavku na předstihové zohlednění předpokládaných dopravních nároků připravovaného Pražského výstavního areálu a dalších, převážně komerčních aktivit v rozvojovém území Letňan," napsal David Dohnal, vedoucí odboru strategického a investičního rozvoje pražského dopravního podniku.
"Je ovšem skutečností, že dynamika naplňování těchto záměrů zatím neodpovídá původním předpokladům," dodal.
Pět kilometrů za patnáct miliard
Metro z Ládví do Letňan o délce 4,6 kilometru vyšlo na více než patnáct miliard korun. Další desítky milionů stojí provoz tří stanic Střížkov, Prosek a Letňany.
Praha přirovnáná tuto linku ke Zličínu na jihozápadě města. Před patnácti lety metro také končilo v polích, ale pak se tu postavila nákupní centra a stanice je hojně využívána.
O tom, že byla stanice metra Letňany vybraná správě, nepochybuje ani letňanský starosta Ivan Kabický, byť nyní lidé vystupují na poli. "Je tady obrovský potenciál do budoucnosti," řekl Aktuálně.cz. Dodal, že parkoviště pro stovky vozidel je už nyní využíváno z takřka 70 procent.
Ale například část autobusového terminálu, který má sloužit meziměstských autobusům, je zatím poloprázdná. "Přední část pro středočeské autobusy je využívána velmi málo," konstatoval starosta.