Tápání, bouřlivý rozvoj, útlum, čekání na déčko. Jak se za 50 let rozšiřovalo metro?

Jiří Kropáček Mirko Kašpar Jiří Kropáček, Mirko Kašpar
11. 5. 2024 13:42
Pražské metro tento týden oslavilo 50. výročí zahájení provozu. Od té doby se rozrostlo z původních devíti na současných 61 stanic. Podívejte se v grafice Aktuálně.cz, jak rozšiřování postupovalo.
Infografika: Aktuálně.cz

Rok

Počet přepravených cestujících
1974
1974: 38 904 000
1975
1975: 63 989 000
1976
1976: 95 547 000
1977
1977: 102 832 000
1978
1978: 144 082 000
1979
1979: 206 961 000
1980
1980: 216 926 000
1981
1981: 254 785 000
1982
1982: 259 650 000
1983
1983: 269 902 000
1984
1984: 272 888 000
1985
1985: 335 151 000
1986
1986: 410 961 000
1987
1987: 431 418 000
1988
1988: 446 088 000
1989
1989: 459 362 000
1990
1990: 472 002 000
1991
1991: 556 503 000
1992
1992: 629 162 000
1993
1993: 554 868 000
1994
1994: 531 401 000
1995
1995: 413 442 000
1996
1996: 406 127 000
1997
1997: 407 010 000
1998
1998: 408 297 000
1999
1999: 428 076 000
2000
2000: 423 187 000
2001
2001: 442 448 000
2002
2002: 416 516 000
2003
2003: 458 642 000
2004
2004: 496 013 000
2005
2005: 515 098 000
2006
2006: 531 239 000
2007
2007: 537 266 000
2008
2008: 596 893 000
2009
2009: 584 880 000
2010
2010: 578 515 000
2011
2011: 530 493 000
2012
2012: 589 165 000
2013
2013: 583 867 000
2014
2014: 450 136 200
2015
2015: 456 820 000
2016
2016: 461 160 000
2017
2017: 435 586 000
2018
2018: 430 919 000
2019
2019: 440 489 000
2020
2020: 251 423 000
2021
2021: 237 946 000
2022
2022: 338 136 000
2023
2024
2031

1974–1983 zmenšit

První úsek metra (Kačerov – Sokolovská, dnes Florenc) na lince C se otevřel v roce 1974. Čtyři roky poté následovalo áčko (Leninova, dnes Dejvická – Náměstí Míru).

V roce 1980 se obě trasy prodloužily, A na Želivského a C do stanice Kosmonautů (Háje). Metro mělo 23 stanic.

1984–1993 zmenšit

V druhé dekádě se linka C prodloužila na Fučíkovu (Nádraží Holešovice). V roce 1985 se otevřela nová linka B ze Sokolovské na Smíchovské nádraží. Uzavřel se tím tzv. přestupní trojúhelník v centru města.

Béčko pokračovalo oběma směry, na Dukelskou (Nové Butovice) i Českomoravskou. Na áčku přibyly Strašnická a Skalka. V roce 1990 se přejmenovalo 13 stanic s ideologickými názvy.

1994–2003 zmenšit

Ve třetí dekádě se rozrůstala jen linka B. V roce 1994 dojely vlaky na Zličín. O čtyři roky později na Černý Most.

Kvůli nedostatku peněz se dvě stanice (Kolbenova, Hloubětín) dokončovaly se zpožděním.

2004–2013 zmenšit

Následoval rychlý rozvoj céčka severním směrem. Nejdříve v roce 2004 z Holešovic na Ládví, o čtyři roky později do Letňan, kde se plánoval olympijský stadion.

Na áčku vznikla stanice Depo Hostivař.

2014–2023 zmenšit

Dosud poslední rozšíření zažilo metro v roce 2015, kdy áčko z Dejvické dojelo až k Nemocnici Motol. Prodlužování stávajících tří tras tím na dlouhou dobu skončilo.

Všechny přípravy i finance směřovaly k nové lince D, její stavba začala v roce 2022 z Pankráce na Olbrachtovu.

2024+ zmenšit

Letos má začít stavba dalších tří stanic déčka. V příštích dvou letech pak tuneláři zamíří k Písnici i z Pankráce na Náměstí Míru. Stavba se ale kvůli problémům s tendry opakovaně posunuje.

Otevření celého déčka se nyní plánuje až na rok 2031.

Poznámka: Skokový pokles počtu přepravených cestujících od roku 2014 je způsoben změnou metodiky výpočtu.

První nápad na vybudování podzemní dráhy pochází z roku 1898, radnice ho ale odmítla. Podrobnější plány vznikly ve 20. a 30. letech. Všechny počítaly se třemi až čtyřmi linkami a směry přibližně odpovídaly současným trasám. Před válkou dokonce stavba metra začala, konflikt a poté komunistický převrat ale projekt zastavily. Pražané museli čekat dalších třicet let.

Zoufalá dopravní situace v 60. letech vedla k oživení plánu. V lednu 1966 se začala stavět podpovrchová tramvaj. O rok a půl později ale vláda rozhodla o změně na metro. Narychlo se proto upravovaly plány a stavba se protahovala. První úsek linky C o devíti stanicích se otevřel v roce 1974.

Získané zkušenosti se zúročily, následoval rychlý rozvoj. V roce 1978 se otevřela linka A, o dva roky později se áčko i céčko prodloužily o další úsek. První etapa výstavby se završila v roce 1985 s linkou B. Dokončila přestupní trojúhelník v centru města. V krátkém sledu se pak béčko prodloužilo oběma směry, na áčku vznikly dvě nové stanice. V závěru 80. let je ale znatelný útlum a stavby nabírají zpoždění, upadá i úroveň stanic.

Po pádu komunismu se v roce 1990 přejmenovaly stanice s ideologickými názvy. V 90. letech se rozšiřovala linka B, na Zličín i Černý Most. Po roce 2000 se prodlužovalo zejména céčko severním směrem až do Letňan. Na lince A vznikla nová konečná v depu.

Dosud poslední rozšíření zažilo metro v roce 2015, kdy áčko dojelo až k Nemocnici Motol. Prodlužování stávajících tří tras tím na dlouhou dobu skončilo. Přípravy a finance se soustředily na novou linku D. Její budování provázejí od počátku potíže. Stavba začala v roce 2022 stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Další tři se mají začít stavět letos. Otevření celé nové linky s deseti stanicemi se plánuje na rok 2031.

 

Právě se děje

Další zprávy