Praha - Politici nejspíš vrátí obcím možnost měřit rychlost aut na silnicích. Nebudou v tom ale mít tak volné ruce jako dnes.
Poslanci i senátoři už vymýšlejí cesty, jak sepsat novelu zákona o obecní policii tak, aby obce radary využívaly pro bezpečnost, a ne pro naplnění obecního rozpočtu.
Tato novela má změnit zákon o policii, který dal možnost měřit pouze republikovým policistům.
Jasnou představu má senátor za ODS Jaroslav Kubera. "Obce by místa, na kterých měří, měly jednoznačně zveřejnit, například na internetu. Pokud skutečně nejde o to, řidiče nachytat a dostat z něj pokutu, tak je pro obce dobré, aby řidiči věděli, kde taková místa jsou," myslí si Kubera.
"Přepadové" jednorázové kontroly rychlosti by tak zůstaly doménou policie státní.
"A jestli to řidič bude vědět a přesto pojede rychle, tak pak si pokutu víc než zaslouží," dodává. Starostové se ale bojí, že by si pak řidiči podle seznamu vytipovali úseky, kde se neměří, a tam by pravidla klidně porušovali.
Čtěte více:
- Změny na silnicích. Poslanci zakázali strážníkům měřit rychlost
- Starostové se bouří. Dál chtějí měřit rychlost aut
Další možností je, že by právě státní policie strážníkům nebo obcím místa, kde chtějí měřit, schvalovala.
Obce nechtějí o možnost měřit za žádnou cenu přijít, takže se takové spolupráci nebrání. "Je tady určitý prostor, jak tu věc vrátit zpátky. Asi ne do stejné podoby, ale určitě pod větší kontrolu ve spolupráci s republikovou policií," uvedl Rudolf Blažek, náměstek primátora Prahy zodpovědný za dopravu.
Podle předsedy svazu měst a obcí je spolupráce nutná právě proto, že policie nemá na kontroly dost lidí.
"Státní policie nestíhá být na nebezpečných místech. Proto se v minulém období prosadila tato pravomoc pro obce, ty nakoupily vybavení, uzavřely smlouvy s firmami, a teď se to má znovu změnit. Jenom jsme se snažili zabránit, aby auta a motorky jezdily po městech jako šílenci," říká místopředa Svazu měst a obcí Jaromír Jech.