Média řízená občany, bez zásahů státu a firem? Může být

ČTK ČTK
8. 10. 2012 10:54
Komunitní média, tzv. třetí mediální pilíř, Česku zatím chybí, nový zákon to může změnit
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Ondřej Besperát

Praha - V Česku by mohla začít fungovat komunitní média, zaměřená na alternativní program zájmových skupin. Třetí mediální pilíř, který by doplnil komerční a veřejnoprávní média, bude jedním z témat konference Mediální křižovatky po dvaceti letech.

Akci, které se zúčastní přední mediální odborníci, organizuje Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV).

Zatímco na chod komerčních a veřejnoprávních médií má vliv stát nebo velké korporace, komunitní jsou řízena občany a dobrovolníky, kteří je vytváří pro svou komunitu bez státních nebo firemních zásahů.

Jejich financování lze mimo jiné zajistit z části koncesionářských poplatků nebo přerozdělením zisků z reklamy komerčních subjektů, kteří v Česku tímto způsobem nyní přispívají na rozvoj kinematografie.

Z koncesionářských poplatků jsou například financována komunitní média v Rakousku, Belgii, Švýcarsku nebo Dánsku. Ve Francii na jejich provoz přispívají provozovatelé komerčního vysílání. Celkem je dnes v Evropě více než 1500 komunitních rádií a zhruba poloviční počet televizních stanic.

Tématem komunitního vysílání se v roce 2008 zabýval Evropský parlament, který uvedl, že tato občanská a alternativní média posilují inovace, kreativitu a různorodost obsahu.

Bude potřeba nový mediální zákon

Jedním z předpokladů vzniku komunitních médií je podle mediálního experta z brněnské Masarykovy univerzity Henryho Loesera jejich ukotvení v zákoně, díky tomu by se jim otevřel prostor pro získání vysílacích licencí.

"Napsal jsem proto pro Českou republiku návrh nového mediálního zákona, který by umožňoval vznik a fungování tohoto nového sektoru komunitních médií," řekl Loeser minulý týden ve vysílání Radia Wave.

Dodal, že pro rozvoj komunitních médií musí vláda nebo RRTV vytvořit podmínky pro jejich regulaci, formování a financování. RRTV zveřejnila na webu dokument s názvem Komunitní média - materiál k veřejné konzultaci, ke kterému lze do 15. října zasílat připomínky.

Podle předsedkyně RRTV Kateřiny Kalistové komunitní média zatím nejsou v Česku tématem, o kterém se mluví.

"RRTV se proto rozhodla s tím něco udělat a zveřejnila na svých webovkách materiály, a těch odezev není tolik, kolik jsme si představovali," řekla Radiu Wave Kalistová.

Ve světě začala komunitní média získávat na oblibě v 70. letech. Podle Loesera tento model nejlépe funguje ve Francii, Dánsku, Jihoafrické republice a Austrálii.

"Tato místa mají velmi vyvinutý sektor komunitních médií. Z těchto míst se šíří jejich idea, ale je samozřejmě zapotřebí skupiny aktivistů, kteří se tohoto semínka ujmou a něco z něj vypěstují," podotkl.

Akce Mediální křižovatky po dvaceti letech, kterou pořádá RRTV spolu s Českou televizí a Českým rozhlasem, se v Telči uskuteční v úterý a ve středu. O komunitních médiích budou první den konference diskutovat prezident mediální skupiny Lagardère Active ČR Michel Fleischmann, Kalistová či ředitel odboru Nová Média ČRo Alexandr Pícha.

 
Mohlo by vás zajímat

Právě se děje

Další zprávy