Praha - V Česku by mohla začít fungovat komunitní média, zaměřená na alternativní program zájmových skupin. Třetí mediální pilíř, který by doplnil komerční a veřejnoprávní média, bude jedním z témat konference Mediální křižovatky po dvaceti letech.
Akci, které se zúčastní přední mediální odborníci, organizuje Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV).
Zatímco na chod komerčních a veřejnoprávních médií má vliv stát nebo velké korporace, komunitní jsou řízena občany a dobrovolníky, kteří je vytváří pro svou komunitu bez státních nebo firemních zásahů.
Jejich financování lze mimo jiné zajistit z části koncesionářských poplatků nebo přerozdělením zisků z reklamy komerčních subjektů, kteří v Česku tímto způsobem nyní přispívají na rozvoj kinematografie.
Z koncesionářských poplatků jsou například financována komunitní média v Rakousku, Belgii, Švýcarsku nebo Dánsku. Ve Francii na jejich provoz přispívají provozovatelé komerčního vysílání. Celkem je dnes v Evropě více než 1500 komunitních rádií a zhruba poloviční počet televizních stanic.
Tématem komunitního vysílání se v roce 2008 zabýval Evropský parlament, který uvedl, že tato občanská a alternativní média posilují inovace, kreativitu a různorodost obsahu.
Bude potřeba nový mediální zákon
Jedním z předpokladů vzniku komunitních médií je podle mediálního experta z brněnské Masarykovy univerzity Henryho Loesera jejich ukotvení v zákoně, díky tomu by se jim otevřel prostor pro získání vysílacích licencí.
"Napsal jsem proto pro Českou republiku návrh nového mediálního zákona, který by umožňoval vznik a fungování tohoto nového sektoru komunitních médií," řekl Loeser minulý týden ve vysílání Radia Wave.
Dodal, že pro rozvoj komunitních médií musí vláda nebo RRTV vytvořit podmínky pro jejich regulaci, formování a financování. RRTV zveřejnila na webu dokument s názvem Komunitní média - materiál k veřejné konzultaci, ke kterému lze do 15. října zasílat připomínky.
Podle předsedkyně RRTV Kateřiny Kalistové komunitní média zatím nejsou v Česku tématem, o kterém se mluví.
"RRTV se proto rozhodla s tím něco udělat a zveřejnila na svých webovkách materiály, a těch odezev není tolik, kolik jsme si představovali," řekla Radiu Wave Kalistová.
Ve světě začala komunitní média získávat na oblibě v 70. letech. Podle Loesera tento model nejlépe funguje ve Francii, Dánsku, Jihoafrické republice a Austrálii.
"Tato místa mají velmi vyvinutý sektor komunitních médií. Z těchto míst se šíří jejich idea, ale je samozřejmě zapotřebí skupiny aktivistů, kteří se tohoto semínka ujmou a něco z něj vypěstují," podotkl.
Akce Mediální křižovatky po dvaceti letech, kterou pořádá RRTV spolu s Českou televizí a Českým rozhlasem, se v Telči uskuteční v úterý a ve středu. O komunitních médiích budou první den konference diskutovat prezident mediální skupiny Lagardère Active ČR Michel Fleischmann, Kalistová či ředitel odboru Nová Média ČRo Alexandr Pícha.