reklama
 
 

Letišti brát, lidem dát. Tak rozhodl Palas s komunisty

18. 12. 2008 20:00
Sociální demokraté s komunisty začali na Ostravsku hospodařit

Ostrava - Sociální demokraté a komunisté, kteří vládnou v Moravskoslezském kraji, mají jasno z čeho zaplatit regulační poplatky v krajských nemocnicích.

Narozdíl od předchozí pravicové krajské vlády odmítli podporovat letecké společnosti, které by měly zájem o linky z letiště Ostrava-Mošnov a desítky milionů korun určených pro tento účel zablokovali na úhradu poplatků.

Ve čtvrtek o tom společně rozhodli při hlasování o krajském rozpočtu pro rok 2009.

Sto dvacet milionů korun, které schválili jako rezervu na regulační poplatky, vezmou z peněz určených na rozvoj soukromých linek na Letišti Leoše Janáčka Ostrava. Nové linky přitom měly být zásadní pro další rozvoj jednoho z největších letišť v Česku.

"Nepochybuji o tom, že pro občana je ve srovnání s poplatky létání do Moskvy bezvýznamné," obhajoval rozhodnutí koalice náměstek moravskoslezského hejtmana pro zdravotnictví Karel Konečný z KSČM.

Bývalý lidovecký náměstek hejtmana Evžena Pavol Lukša, který je teď v opozici, to považuje za nezodpovědné a špatné rozhodnutí.

"Nechápu to. Letiště patří kraji. Tak buď ho chci, nebo ho pošlu k čertu. Jestli si někdo myslí, že letiště se bude rozvíjet, aniž se bude létat ven, tak se opravdu mýlí," zlobil se Lukša. "Nevím, co na to řekne třeba firma Hyundai, neumím si to představit," dodal.

"Tento rozpočet rozvoj letiště zastavuje, snižuje na regionální úroveň," uvedl i bývalý náměstek Pavel Drobil z ODS.

Zastupitelstvo kraje v roce 2007 schválilo, že v letech 2008 až 2010 dá na nové letecké linky sedm set milionů korun. Záměr byl takový, že se peníze rozloží do tří let. V plánu byla linka do Londýna, Amsterodamu, Moskvy, Paříže a dalších destinací.

Komunisté otočili. Dříve letiště podporovat chtěli

Zatím peníze na své využití čekaly, protože kraj dosud nenašel vhodného dopravce. Pro dotování nových linek však tehdy hlasovali i komunisté.

Kraj již podpořil linky do Vídně a Mnichova, na které vynaložil v letech 2005 až 2008 asi sto dvacet milionů korun. "Například Vídeň jsme přestali dotovat po osmnácti měsících," uvedl Lukša. Podobně měly pokračovat další linky.

Lukša zdůraznil, že letiště v Mošnově má potenciál se rozvíjet a má k tomu ideální možnosti. "Teď hrozí, že se rozvoj letiště zastaví a předběhnou nás jiní," řekl.

"Určitě to negativně ovlivní rozvoj kraje, vždyť ještě není hotova ani dálnice," kritizoval rozhodnutí koalice bývalý náměstek hejtmana pro zdravotnictví Jiří Veverka z ODS.

Kraj se už několik let snažil letiště Ostrava podporovat, zatím však ne moc úspěšně. I když je tam moderní zázemí, jediná pravidelná linka do zahraničí, která se udržela a stala soběstačnou, létá do Vídně a zpět.

Když selhaly snahy sehnat dopravce, kteří by fungovali komerčním způsobem, kraj vyčlenil sedm set milionů korun na podporu dalších linek. Ani tak zatím nenašel vhodné dopravce.

Plánem minulého vedení kraje bylo zavést dvanáct nových linek a zvýšit pětinásobně počet cestujících, než je tomu doposud.

Ostravské letiště už však zatím zaostalo v rozvoji za letištěm Brno i za Katovicemi, odkud už lidé létají do celé Evropy.

autor: Petra Sasínová | 18. 12. 2008 20:00

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama