Nymburk - Státní plavební správa v pátek zastavila s okamžitou platností provoz lodí na Labi pod lávkou v Nymburce, která je v havarijním stavu a mohla by se kdykoli zřítit. Lodě se musejí otáčet. Město rozhodlo, že lávku zbourá, podle starosty to ale zřejmě nestihne dřív než v srpnu. Labe v Nymburce je významná lodní cesta, kterou využívají hlavně osobní lodě, náhradní trasa neexistuje.
Uzavření Labe bude mít dopad také na zdejší turistický ruch, omezení se dotkne i největší české osobní lodi Florentina. Podle autora nymburské i zřícené trojské lávky v obou případech zkorodovala nosná lana kvůli nekvalitnímu stavebnímu provedení.
"V tuto chvíli nic jiného udělat nemůžeme, město Nymburk nás informovalo o naprosto havarijním stavu lávky, která může kdykoli spadnout, takže jiné řešení než zastavit tam plavbu v tuto chvíli nemáme," řekla ředitelka Státní plavební správy Klára Němcová.
Odpoledne byly před lávkou umístěny značky oznamující lodníkům zákaz plavby. Ve směru proti proudu budou značky na březích a po proudu na silničním mostě před lávkou. V pondělí Povodí Labe přímo do řeky umístí bóje. Na plavebních komorách před i za lávkou budou komorníci upozorňovat na uzavřený úseky řeky posádky lodí, aby dál nepluly zbytečně.
Nymburk zakázal vstup na lávku loni v prosinci, lávka je stejné konstrukce a od stejného projektanta jako lávka v Praze-Troji, která se zřítila do Vltavy. Technici z Kloknerova ústavu nymburskou lávku zkoumali od května a nepotvrdili její úplnou bezpečnost, Nymburk proto uzavřel i prostranství na březích pod lávkou.
Město se nyní bude snažit lávku co nejrychleji zbourat. Demolici zdržuje podle starosty Pavla Fojtíka (Změna pro Nymburk) výběrové řízení na firmu, která demolici udělá. "Pokud vše půjde, tak by mohla být lávka zdemolována v srpnu," řekl Fojtík. Náklady na demolici se odhadují až na sedm milionů korun.
Lidé musejí přecházet Labe přes železniční most nebo hydroelektrárnou, což znamená víc než kilometrovou cestu navíc. S uzavřenou lávkou sousedí most pro auta, přes nějž kvůli bezpečnosti nelze průchod umožnit. Od 15. ledna navíc město zavedlo bezplatnou autobusovou dopravu mezi náměstím Přemyslovců a Zálabím na druhé straně řeky. Lidé mohou jezdit autobusem zdarma mezi zastávkami Nymburk, Zálabí PVT a Nymburk Náměstí.
Uzavření vodní cesty omezí provoz největší české osobní lodi Florentina, která vozí turisty do Poděbrad. Provozovatelé si budou muset najít nový cíl. Uzavřené Labe se dotkne také výletní lodi Blanice, která pravidelně jezdí z Poděbrad do Nymburka a dále do Hrabalova Kerska a Ostré.
"V podstatě pro nás končí plavební sezona na této trase, my se na tu naši trasu už nedostaneme. Měli jsme nasmlouvanou spoustu školních výletů, které budeme muset zrušit," řekl provozovatel Blanice Petr Bárta. Ekonomický dopad se podle něj v současné chvíli nedá vyčíslit, loď nyní bude jezdit pouze mezi Nymburkem a Poděbrady.
U nymburské lávky přes Labe zkorodovala podle jejího autora Jiřího Stráského nosná lana kvůli nekvalitnímu stavebnímu provedení. Konstrukční systém je podle něj vyhovující.
Brněnský inženýr Stráský, který je jedním z nejvýznamnějších českých autorů mostních konstrukcí, navštívil město loni 13. prosince a předložil jeho vedení ideový návrh, ve kterém nahradil lana zabetonovaná v konstrukci novými lany vedenými vně konstrukce. Kdyby město návrh přijalo, bylo možné lávku opravit a znovu používat. Město ale dává podle Stráského přednost nové konstrukci, která by byla širší a pohodlnější. Lávka v Nymburku se totiž projektovala podle tehdy platných předpisů, a proto je poměrně úzká a je ve velkém sklonu.