Kdo vás sleduje? USA, ale i České dráhy

Martina Macková
30. 10. 2006 19:30
Praha - Kdo vám tajně nahlíží do soukromí? Podle nevládního sdružení nejvíc ministerstvo financí, vláda USA, ale statisícům lidí také České dráhy.
Nervózní cestující se konečně dočkali svého vlaku.
Nervózní cestující se konečně dočkali svého vlaku. | Foto: Topí Pigula

Ceny Big Brother Awards za sledování soukromí, které v Česku uděluje sdružení Iuridicum Remedium (IR), v pondělí večer dostalo hned několik institucí a firem.

Například: za konstrukci daňového identifikačního čísla Ministerstvo financí, za uchovávání dat klientů Komerční banka a za rejstříky leteckých pasažérů zase vláda USA. Jedním z největších "slídilů" jsou podle sdružení IR rovněž České dráhy.

Kdo získal cenu Velkého Bratra - ČTĚTE ZDE

"Vítěze" vybrala porota ze 70 nominací, které poslali sdružení občané.

"Rizika, která hrozí našemu soukromí, jsou obvykle špatně viditelná - skrytě umístěné kamery, čipy, které komunikují bez našeho vědomí, nejrůznější databáze schované v místech, kde k nim občané nemají přístup. Tato soutěž chce ty největší slídily vytáhnout na světlo a posvítit si na ně," říká koordinátorka projektu Helena Svatošová z nevládní organizace Iuridicum Remedium.

Stejné soutěže pořádají nevládní organizace i v jiných evropských zemí, v USA či Austrálii už od roku 1998. Před rokem poprvé poznali největší slídily Češi.

Kdo vyhrál cenu v roce 2005 v Česku a v zahraničí ČTĚTE ZDE

ČD: Cena za kartu s čipem

České dráhy získaly cenu za nebezpečnou novou technologii. Firma se takovému hodnocení brání.

Infobox

Kdo je Iuridicum Remedium?

  • Původně právnická organizace, která se kromě právnické pomoci zabývá ochranou lidských práv a nebezpečnými technologiemi pro soukromí lidí.

Kdo rozhoduje?

  • Joris van Hoboken, Bits of Freedom, nizozemská organizace zaměřená na ochranu soukromí
  • Petr Jakubíček, organizace Generation Europeu
  • Karel Neuwirt, poradce, bývalý předseda Úřadu pro ochranu osobních údajů
  • Miroslav Ouzký, místopředseda Evropského parlamentu
  • Dina Podzimková, redaktorka Ihned.cz
  • Helena Svatošová, Iuridicum remedium
  • Rena Tangens, FoeBuD, německá organizace zaměřená na ochranu soukromí
  • Václav Vlk, advokát zaměřený na ochranu lidských práv
  • Petra Zachari, Sdružení obrany spotřebitelů

Dráhy začaly používat bezkontaktní čipy ve slevových In-kartách. Ty nahradí dosavadní papírové zlevněné síťové jízdenky a slevové karty a postupně je bude možné využít také jako elektronickou jízdenku ve vlacích a v ostatních druzích veřejné dopravy.

"Tato technologie umožňuje zpětně zjistit, kdo kdy a kam cestoval. Cestující o tom nejsou informováni a firma jim nenabízí anonymní alternativu. Navíc musí při podání žádosti o kartu předložit občanský průkaz a dát souhlas s tím, že data zákazníků budou České dráhy dále zpracovávat a poskytovat je třetím stranám označovaným jako ´smluvní partneři´," uvádí sdružení.

Mluvčí drah možnost zneužití karty striktně odmítá.

Sdružení IR však trvá na svém. "Spolu s novými cestovními pasy je to zatím nejmasivnější použití této kontroverzní technologie v Česku," tvrdí Svatošová. Samy České dráhy odhadují, že by si In kartu, a tedy i čip, mohlo obstarat až milion lidí. Pro srovnání: Registr čipů implantovaných psům obsahuje v současnosti asi 90 tisíc záznamů.

Stopuje karta, nebo ne?

Dráhy tvrdí, že vychází vstříc zákazníkům. "Je to technologie, která se už používá naprosto běžně, například dopravní podniky v Plzni nebo v Hradci Králové podobné karty nabízí stovkám tisíců lidí," řekl Aktuálně.cz mluvčí ČD Aleš Ondrůj.

Podle mluvčího technologie sledovat cesty neumí. "Nelze zpětně načíst pohyb cestujících," řekl Ondrůj.

Sám podnik nicméně na internetových stránkách mezi výhodami nové technologie vypočítává, že "přispěje k získání přesnějších statistických údajů o přepravě cestujících tak, aby mohly být využity při objednávce a úhradě služeb ve veřejném zájmu ze strany státu a krajů."

"Ten systém je skutečně určený k tomu, aby bylo možné sbírat informace o cestách lidí," trvá na hodnocení Filip Pospíšil z Iuridicum Remedium.

Dráhy se snaží vyvrátit i další výtky. Říkají, že neposkytují osobní údaje svých zákazníků nikomu dalšímu a po cestujících chtějí pouze nejnutnější. "Potřebujeme jen jméno, příjmení, datum narození a místo narození, abychom cestující nějak rozlišili. Ve srovnání s leteckými společnostmi nebo jen údaji, které musí lidé uvést, když chtějí platit inkasem, je to nesrovnatelné," brání se dráhy.

"Slídil může tvrdit, že někteří jiní jsou ještě větší slídilové. Je právo drah je bránit," oponuje Pospíšil z IR.

České dráhy se i přes negativní ocenění nebojí, že by lidé žádali o jejich novinku méně. Navíc tvrdí, že existuje anonymní alternativa - kilometrická banka. Jenže i ta by podle tiskové zprávy měla být časem "digitalizovaná".

"Ta cena není podložena znalostí, jak naše karta funguje. Vše jsme konzultovali s Úřadem pro ochranu osobních údajů, a to ještě v době, kdy byl jeho předsedou pan Karel Neuwirt," říká Ondrůj s poukazem, že právě Neuwirt sedí v porotě, která rozhoduje o udělení cen Velkého Bratra.

"Ano, pan Neuwirt je členem poroty, ta ale rozhoduje kolektivně," uvedl Pospíšil.

 

Právě se děje

Další zprávy