Dva Češi zažalovali Volkswagen u amerického soudu. Mají plán, jak uspět proti Škodovce

Vojtěch Blažek Vojtěch Blažek
13. 11. 2015 15:00
Pražský advokát David Kuboň se rozhodl, že bude zastupovat poškozené české řidiče v kauze Dieselgate. Pokud mladoboleslavská Škodovka nebude chtít poškozené řidiče odškodnit, Kuboň automobilku zažaluje. Právník předpokládá, že by v soudní při měl pomoct rozsudek od amerického soudu, který došel k tomu, že vlastníkům aut vznikla škoda. Výsledek se dá jen těžko předpovídat. "Bude to ještě boj," odhaduje advokát. V Česku je majitelů těchto problémových aut asi 150 tisíc, na celém světě 11 milionů.
Volkswagen
Volkswagen | Foto: Reuters

Praha - David Kuboň teď každý den posílá do mladoboleslavské Škodovky několik dopisů. Obsah je vždy stejný: Zastupuji toho a toho majitele auta z aféry Dieselgate, pojďte jednat o odškodnění, nebo vás zažalujeme.

Pražský advokát se rozhodl, že se postaví do čela řidičů, kteří mají vozy, do jejichž motorů německý Volkswagen montoval podvodný emisní software. A že pro ně hromadně vymůže odškodnění.

V Česku je majitelů těchto aut asi 150 tisíc, na celém světě 11 milionů. V Americe, kde se aféra zrodila, už kvůli skandálu jedná soud. Nově i s českou účastí -  advokát Kuboň tam už poslal také žaloby dvou Čechů.

Taktika je zřejmá: mít v ruce rozsudek od amerického soudu, že vlastníkům aut vznikla škoda. A na jeho základě buď přímo získat odškodnění, nebo ho alespoň použít pro podobný spor v Evropě nebo v Česku, pokud se bude například Škodovka odškodňování vzpírat. Nebo když nenabídne tolik, kolik by si řidiči představovali. "Bude to ještě boj," odhaduje advokát Kuboň.

Amerika to vyřeší za Čechy?

Právník Kuboň z kanceláře KLB Legal, specialita na odškodňování, rozjíždí akci na několika frontách. Nutné říct, že není jisté, jestli uspěje - a s ním zatím asi 80 klientů, které nasbíral. Protože celý příběh má dnes pořád příliš neznámých a Kuboňův plán zase několik odboček.

Například není ještě pořád jasné, co s autem udělá odstranění softwaru - jestli a o kolik se sníží výkon auta. Nebo jestli se řidičům podaří prokázat, že jejich auto má po skandálu nižší cenu.

Kuboň proto sází na to, že Volkswagen bude chtít řidiče sám odškodnit. Soud v USA už nařídil, že koncern musí s majiteli aut povinně jednat o dohodě. Což je věc, kterou české soudy neznají. Proto Kuboň poslal dva své případy českých majitelů aut k americkému soudu. Tím se stanou součástí vyjednávání.

Možné ale je, že soud v USA zjistí, že evropští řidiči v tomhle řízení nemají co dělat - že jde čistě o americký problém. Advokát Kuboň sází na judikát, podle nějž může soud v Americe rozhodovat spor, který se týká i obyvatel jiných zemí, pokud má souvislost se Spojenými státy a je součástí nějakého opravdu vážného celosvětového problému.

"A my argumentujeme, že ten problém skutečně je globální. A že do Evropy se software dostal právě z USA, kde Volkswagen potřeboval splnit přísné normy, aby pronikl na americký trh," vysvětluje advokát Kuboň.

Na konci by tak mohla být dohoda nebo rozsudek, že Volkswagen společně odškodní USA i Evropu.

Mám záložní plán

Když tahle cesta nevyjde, má advokát Kuboň v záloze další postup. Společně s dalšími právníky z různých zemí, sdruženými do organizace Global Justice Network, podá žalobu k soudu v Holandsku, kde je možné v rámci hromadné žaloby řešit nároky všech obyvatel Evropské unie.

Žaloba by neřešila peníze, ale jen otázky: Ztratila auta postižená aférou svou hodnotu? Mají lidé nárok na odškodnění za to, že museli do servisu na odstranění softwaru? A také: Neměli by řidiči dostat peníze i za to, že naletěli Volkswagenu a koupili si auto na naftu?

"Proč si kupujete diesel, i když je o desítky tisíc dražší než auto na benzín? Protože má dobrý výkon a malou spotřebu. A co když o tohle po zásahu do motoru přijdete? Kdybyste to věděli, tak si možná radši pořídíte benzínový vůz," vysvětluje advokát Kuboň.

S rozsudkem soudu v Holandsku by pak právníci začali jednat s Volkswagenem o odškodnění v rámci Evropy. A kdyby se dohoda nezrodila, padly by žaloby. I proto - aby si nechal otevřené všechny možnosti - Kuboň už raději dnes vyzývá Škodu Auto k jednání. Reakce zatím zní, ať se obrátí na zákaznický servis.

Na druhou stranu je logické, že Škodovka dnes těžko může slíbit lidem peníze. O odškodnění se bude zřejmě jednat za celý koncern.

Ministr dopravy Dan Ťok (za hnutí ANO) každopádně už po jednání v Německu prohlásil, že majitelé problémových aut budou muset povinně do servisu. Protože jinak jejich auto s tajným softwarem nesplní evropská pravidla a nesměla by na silnici.

Dá se čekat, že jednání o odškodnění i případné soudní spory budou složité. A právníci řidičů napříč Evropou budou muset mít v rukou důkazy, že majitelům aut vznikla škoda.

I proto se také advokát Kuboň se svými klienty připojil v Německu, kde policie pátrá po pozadí kauzy, do trestního řízení jako poškozená strana. Dostane se tak k důležitým faktům ze spisu, která pak bude moci využít v žalobách o peníze.

Je také pravděpodobné, že odškodnění nebude paušální, ale že by řidiči dostávali různé částky - podle toho, jak mají staré auto, kolik má najeto, jestli jsou prvními majiteli, nebo ho pořídili z druhé ruky... "To bude ještě vysoká matematika," odhaduje Kuboň.

"Bude to vysoká matematika"

Volkswagen už oznámil, že v USA dá řidičům v přepočtu 25 tisíc korun. Jako první pozornost za problémy, které jim způsobil s tím, že budou muset na prohlídku motoru.

Škodovka zatím neurčitě naznačuje, že nějakou náhradu dostanou i Češi. "Nemohu mluvit za celý koncern, ale ve Škodě Auto se budeme snažit připravit zákaznicky velmi vstřícné řešení," připustil mluvčí Škodovky Jozef Baláž.

Na servisní prohlídku, jejíž náklady ponese automobilka, budou muset majitelé naftových aut z koncernu Volkswagen s motorem řady EA 189 a emisní normou EURO 5. Jde o vozy vyrobené v letech 2009 až 2013 s objemy motorů 1,2, 1,6 a 2,0 litru.

"I proto se budeme chtít bavit se Škodovkou, že by měla pozvánku do servisu něčím okořenit. Aby například řekli: přijeďte a my vám zdarma vyměníme olej nebo zlevníme příští prohlídku," prohlásil ministr Ťok.

 

Právě se děje

Další zprávy