O nehodách na D1 informují tabule

Pavel Baroch
11. 4. 2006 18:30
Praha - Dva měsíce před volbami zprovoznilo ministerstvo dopravy na dálnici D1 tabule s informacemi o nehodách či nepříznivém počasí.
Informační cedule na 89. km dálnice D1
Informační cedule na 89. km dálnice D1 | Foto: Ministerstvo dopravy ČR

Řidiči na nejvytíženější dálnici mezi Prahou a Brnem by ode dneška měli dostávat více aktuálních informací o dopravní situaci na této komunikaci.

Problémem ovšem je, že informační tabule s údaji o nehodách, uzavírkách či špatném počasí jsou na dvousetkilometrové dálnici v každém směru pouze dvě a kamer celkem deset. Proto se může stát, že se k motoristům všechny informace, například kde se vyhnout havárii, vůbec nedostanou.

"To, co se spouští dneska, je první etapa," upozornil ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL). Slíbil, že už letos přibude na dálnici dalších deset tabulí.

Foto: Aktuálně.cz

Cílový stav v roce 2007 počítá s tím, že by informační tabule měly být na každém desátém až dvacátém kilometru a kamery na každém pátém kilometru. Stejný informační systém by do konce příštího roku měl vzniknout na všech českých dálnicích.

Desítky milionů na větší bezpečnost

Státní pokladnu to vyjde na desítky milionů korun, jen první kamery a tabule na D1 stály jednadvacet milionů.

Šimonovský uvedl, že se postupně zdokonalí i informování motoristů. Údaje o kolonách, doporučených objížďkách či překážkách provozu by například už brzy měly dostávat kromě veřejnoprávního Radiožurnálu i další soukromé stanice a operátoři mobilních telefonů.

"Je to moderní systém, jak zvýšit bezpečnost na našich dálnicích," řekl Šimonovský. Dodal, že teď půjde také o to, jak budou řidiči informace z tabulí respektovat.

"Informační tabule nikdy nedokáže zastavit sněžení, zvednout převrácený kamion," poznamenal Michal Hala ze státního Ředitelství silnic a dálnic.

Hejtman kraje Vysočina Miloš Vystrčil (ODS) vidí velký problém ve spolupráci s policií. Do jeho "občanského" kraje totiž zasahují tři kraje "policejní", což se ukazuje jako velká nevýhoda, když se například kamiony snaží objet havárii na dálnici, a než se policie dohodne, kdo je má zastavit, zatarasí nákladní vozidla okolní silnice.

"Koordinace s hasiči a záchrannou službou je bez problémů. U policie to je jinak," postěžoval si Vystrčil, podle něhož by se reforma veřejné správy měla dotáhnout do konce, aby na jeden kraj připadalo jedno policejní ředitelství.

Nejrychlejší z nejrychlejších

Michal Hala z Ředitelství silnic a dálnic připomněl, že vybudování první části minitorovacího a informačního systému na brněnské dálnici byla neobyčejně rychlá.

"Před rokem se o tabulích na dálnici ani nezdálo," řekl Hala. Dodal, že smlouva s generálním dodavatelem byla podepsána na počátku prosince a za pět měsíců bylo zařízení oficiálně spuštěno. "Jde o evropský rekord," zdůraznil Hala.

Systém má na starosti Národní dopravní informační centrum v Ostravě, které sbírá informace od policie, záchranné služby, z kamer na dálnici nebo přímo od řidičů a pomocí počítačového programu "napíše" aktuální informace na tabuli.

Údaje z dálnice je možné sledovat také na internetových adresách www.mdcr.cz, www.rsd.cz a www.portal.gov.cz.

 

 

Právě se děje

Další zprávy