Praha - Ministr životního prostředí Martin Bursík chce, aby se jeho úřad stal vzorem ekologického chování. Ministerští úředníci by proto měli ve větší míře jezdit do práce na kole, nebo ještě více třídit odpad.
"Cílem působení ministerstva je maximální ochrana životního prostředí v souladu s udržitelným rozvojem společnosti a součástí jeho poslání je být příkladem environmentálně šetrného chování pro všechny subjekty - organizace i jednotlivce," uvádí se v dokumentu Environmentální politika, který Bursík podepsal a ministerstvo životního prostředí uveřejnilo na svých internetových stránkách.
Bursík přitom sám na kole poměrně často jezdí, i svůj byt na Malé Straně si zařídil tak, aby co nejvíce šetřil - třídí odpadky, svítí úspornými žárovkami a topí úsporně.
Za papírek v koši nebude vyhazov
Mluvčí ministerstva Jakub Kašpar uvedl, že cílem dokumentu je vytvářet podmínky pro ekologické chování úředníků, a nikoli je trestat za porušení pravidel šetrného chování.
"Neznamená to ale, že se zakáže jezdit do práce autem. Spíše jde o to zlepšovat podmínky pro cyklisty. Už teď tady máme například stojany na kola nebo sprchy pro cyklisty," řekl Aktuálně.cz mluvčí Kašpar.
"A když někdo vyhodí papírek do normálního koše, a nikoli do tříděného odpadu, nedostane za to pokutu, nebo dokonce výpověď," dodal Kašpar.
Na ministerské střeše jsou solární panely
Environmentální politika ministerstva životního prostředí počítá například i s tím, že úřad bude při svém provozu v co největší míře využívat obnovitelné zdroje a ekologicky šetrné materiály a produkty.
Už nyní má přitom ministerstvo na střeše solární elektrárnu, která je schopna ročně vyrobit tolik elektřiny, kolik spotřebuje průměrný rodinný dům, kde se topí přímotopy. Solární panely ročně sníží emise oxidu uhličitého o 25 tun.
Dalším z úkolů je používání automobilů na alternativní pohon nebo s nízkými exhalacemi. Ministr Bursík a náměstci jezdí ve vozech s hybridním motorem, které kombinují klasické palivo s elektřinou.
Ministerstvo postupně vyměňuje i další služební auta. Zatím má šestnáct nových vozů s emisemi oxidu uhličitého nižšími než 120 gramů na jeden kilometr. Ministr Bursík by chtěl "zelenou" revoluci ve vozovém parku přenést i do dalších ministerstev a úřadů.
Jeho program, který by měla zanedlouho projednat vláda, počítá s tím, že do konce roku 2013 bude až čtvrtina státních aut jezdit na ekologický pohon nebo bude vypouštět minimum emisí. S výměnou starých aut za ekologická by se mělo začít už příští rok.
Ekologické řízení resortu
Environmentální politika počítá s tím, že ministerstvo časem zavede certifikovaný systém environmentálního řízení a auditu (EMAS), jehož smyslem je rovněž co nejvíce omezit negativní vliv celého úřadu na životní prostředí.
S tímto systémem pracují v Česku především průmyslové podniky, například chemičky. Ovšem například v Belgii ho zavádějí i úřady.
České ministerstvo životního prostředí by se mělo stát prvním ministerstvem v republice, které tento systém přijme.