Praha - Při modernizaci dálnice D1 se vybagruje dosavadní vozovka a nahradí novým betonovým krytem. Cena má dosáhnout 22 miliard a bude třikrát vyšší než lacinější varianta, která by současnou vozovku zpevnila metodou fragmentace a pokryla novou asfaltovou vrstvou.
Deník Insider minulý týden přinesl dosud veřejnosti neznámé radarové průzkumy, které tak drahou opravu dálnice zpochybňují. k tomu zjistil, že o nákladné, a podle kritiků zbytečné, rekonstrukci vydali rozhodnutí celkem tři ministři dopravy. A podstatný je fakt, že dvacetimiliardovou investici schválili, i když neznali stav dálnice a i když jejich verdikt nepodpořila žádná odborná studie.
Ke klíčovému rozhodnutí o tom, že se stošedesátikilometrový úsek mezi Mirošovicemi a Kývalkou bude bagrovat, došlo už na přelomu let 2008 a 2009. Svědčí o tom dokument „Dálnice D1 Mirošovice-Kývalka, komplexní opatření", který v dubnu 2009 dokončila firma Pragoprojekt a předložila brněnské pobočce Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Obsahuje větu: „Na základě požadavku objednatele je v návrhu komplexních opatření uvažováno s variantou 2." Varianta 2 právě počítá s „výměnou cementobetonového krytu" o tloušťce 27 centimetrů a recyklací níže položené cementové stabilizace. Rozhodnutím ŘSD zavržená varianta 1 počítá s technologií fragmentace či segmentace.
Projekt se vůbec nezmiňuje o tom, kolik budou jednotlivé varianty stát. Bývalí manažeři Ředitelství silnic a dálnic však tvrdí, že byrokratickým vyloučením levnější varianty ze hry nerozhodli ani jejich firma ani tehdejší ministr dopravy Aleš Řebíček o tom, že se bude dálnice D1 bagrovat. K tomuto rozhodnutí pak přispěly kroky ministrů Radka Šmerdy a Pavla Dobeše , který záležitost definitivně rozhodl.
„Rozhodlo se o tom na přelomu let 2011 a 2012," potvrzuje exministr Dobeš. Ministerstvo prý tehdy vycházelo ze stanoviska technické rady generálního ředitele ŘSD, svůj verdikt také prý konzultovalo se zástupci tří dopravních fakult. „Všichni se shodli, že podloží dálnice není v takovém stavu, aby bylo možné postupovat levnější metodou fragmentace," upřesňuje bývalý šéf resortu dopravy.
Připomeňme, že podle radarových průzkumů zveřejněných Insiderem stačilo opravit jen horní vrstvy D1.
Čtěte více v placeném deníku Insider:
Kdo poslal bagry na dálnici? Řebíček, Šmerda nebo Dobeš? Kdo má větší podíl?