Praha - Regionální manažer ODS a krajská úřednice zodpovědná za evropské dotace pronajímají nemovitosti firmám, jež ve stejném kraji ovládaném ODS staví silnice právě za bruselské peníze. A nevidí v tom žádný problém.
Příběh manažera Vilíma, úřednice Tomčové, kusu silnice mezi Lovosicemi a Litoměřicemi a pronájmu ubytovny v Mlékojedech přesně ilustruje, jak se v Česku s podporou evropských peněz staví silnice a dálnice. A jak je výhodné mít známosti.
Most za miliardu
Stavba tříkilometrového úseku silnice 2. třídy mezi Lovosicemi a Litoměřicemi se řadí mezi bezkonkurenčně nejvyšší současné bruselské investice v Česku. Bude stát celkem jeden a půl miliardy korun, z toho čtvrtinu zaplatí Ústecký kraj, zbytek Evropská unie.
První část nové silnice, která spojuje dálnici D8 a průmyslovou zónu Lovosice-Prosmyky, slavnostně otevřel hejtman Jiří Šulc už letos v srpnu. Navazovat bude nejdražší část stavby, most přes Labe do Litoměřic.
Více o dálnicích
Přivaděč na dálnici i most staví konsorcium, které řídí pražská firma SMP CZ.
Co je doma, to se počítá
A právě ta si pronajala kanceláře a ubytovnu pro dělníky od společnosti Willtom, jejíž stoprocentní majitelkou je krajská úřednice Marie Tomčová. Pracuje na odboru evropských projektů, který mimo jiné připravoval podklady pro výběrové řízení na stavitele nového mostu.
Smlouvy o pronájmu za firmu Tomčové dojednával coby jednatel její životní partner a jinak také krajský manažer ODS Pavel Vilím. Kontakty na lidi z ODS jsou pro firmy, které se podílejí na stavbách silnic, klíčové: krajský úřad vede občanský demokrat Šulc, ministerstvo dopravy rovněž řídí člen ODS Řebíček.
"Prostě jsme reagovali na poptávku, s politikou to nemá nic společného," prohlásil Pavel Vilím.
Nicméně firma SMD CZ platí za kanceláře a ubytovnu v Mlékojedech firmě úřednice Tomčové 1733 korun za metr čtvereční, celkem za rok je to 560 tisíc. Konkurenční nabídka Uhelných skladů zněla 1200 korun za metr. "Jednali jsme s firmou SMD CZ, ale vybrali si jiného," vzpomíná ředitelka Uhelných skladů Jana Šťastná.
Střet zájmů? Ale kdeže
Úřednice Tomčová i manažer Vilím striktně odmítají myšlenku, že by se mohli ocitnout ve střetu zájmů.
"Snažíte se pospojovat nespojitelné, takhle to nelze dávat do souvislostí. Nic jsem v ničí prospěch neovlivnila," prohlásila Tomčová. Hájí se tím, že ona nemá v popisu práce rozhodovat o penězích z Bruselu, ale pouze ohlídat administrativní část projektu.
Podobně mluví i manažer Vilím, který sám sebe charakterizuje jako nosiče vody v rámci ODS. "Jsem Litoměřičák a chtěl jsem pomoci, aby most stál." A role Tomčové? "V územní přípravě stavby mostu mohla vypomoci svými kontakty na pozemkovém fondu. Na rozhodování kraje ale nemá vůbec žádný vliv," tvrdí Vilím.
Mimochodem s firmou SMP CZ Vilíma a Tomčovou pojí i jiný pronájem ubytovny v Krásném Lese, kde se v letech 2001-2006 stavěla dálnice D8 mezi Ústím a německou hranicí.
Musíme si pomáhat
Podezření, že propojuje své soukromé aktivity s pracovními, čelila úřednice Tomčová již v roce 2004. Tehdy spolu s příbuznými věnovala do stranické pokladny ODS 200 tisíc korun. Ve stejné době ústecká radnice prodala Tomčové dům a pozemky v Krušných horách. Opozice tehdy marně protestovala, že Tomčová byla zvýhodněná a platila nízkou cenu.
Tomčová to popřela, její vazby na ústecké představitele ODS jsou každopádně silné. Kromě manažera Vilíma ji minimálně jednou veřejně podržel přímo hejtman Šulc, jemuž před lety vedla kancelář. Tomčová z kanceláře odešla poté, co ji krajský soud odsoudil za zpronevěru v devadesátých letech. Po následném dalším úspěchu ODS v krajských volbách se Tomčová vrátila zpět.
Nikoli jako úřednice, ale jako zaměstnankyně, která nepotřebuje čistý trestní rejstřík. Tím, kdo prosadil její znovupřijetí, byl podle regionální redakce MF Dnes právě hejtman Šulc.
"Je to jedna z mála pracovnic, která ovládá angličtinu tak, aby mohla zpracovávat evropské projekty," citoval list hejtmana.
Něco navíc: Podívejte se, jaké dálnice chce stát postavit