Finské děti patří k nejchytřejším. Učí se přitom málo a přestávka tu trvá půl hodiny

Zuzana Hronová Zuzana Hronová
Aktualizováno 8. 6. 2019 19:04
Finsko bere školní vzdělávání nesmírně vážně, hovoří o něm nejen jako o prostředku, jak zvládnout výzvy budoucnosti, ale i jako o základní podmínce pro přežití lidského rodu. Profese učitele je tu nesmírně ceněná a žádaná, svojí prestiží se pohybuje na úrovni právníků či lékařů. Jak je možné, že když mají Finové jedno z nejkratších vyučování na světě, skoro nejméně úkolů a nejdelší přestávky, patří ve srovnávacích žebříčcích k nejlepším? Odpovědi se snažili na konferenci v českém Senátu poskytnout finští specialisté na vzdělávací systém. A také vyvrátit několik mýtů, třeba že zrušili předměty a známky. Zde jsou jejich hlavní recepty.
Foto: Shutterstock.com

Žáci jsou naše budoucnost

Ve Finsku se bere školství a vzdělávání jako naprostá priorita, Finové si plně uvědomují jejich klíčový význam. Vysvětlují to jednoduše. "Žáci jsou naše budoucnost a budoucnost této země. Takže je v našem zájmu, abychom jim poskytli ty nejlepší podmínky a připravili i sobě tu nejlepší budoucnost. Souvisí to také s naším přesvědčením, že lidé jsou tou nejcennější devizou, kterou národ má. A proto je finský vzdělávací systém tak dobrý," formuloval základní pohled na školství v zemi tisíce jezer finský velvyslanec v Praze Jukka Pesola.

"Ve Finsku nechceme nikoho ztratit, každý má svůj potenciál," říká Anneli Rautiainenová, ředitelka Inovačního oddělení Finské národní agentury pro vzdělávání.

Ostatně Finsko patřilo po získání nezávislosti na Rusku v roce 1917 k jedněm z nejchudších zemí v Evropě. Jeho sázka na vzdělání jako klíčovou oblast národa i hospodářství z něj udělala evropskou špičku v technologiích a také jednu z nejzdravějších zemí na světě. 

 

Právě se děje

před 2 minutami

Na dálnici D1 havaroval kamion, vozovka byla kvůli vysypaným plechům neprůjezdná

Na dálnici D1 u Ostravy havaroval v noci na úterý kamion, na dálnici se vysypaly balíky plechu. Směr na Prahu byl několik hodin neprůjezdný, náklad bylo potřeba přeložit. Dálnice byla znovu otevřena před 06:00, informovalo Národní dopravní informační centrum.

Nehoda se stala kolem 02:00 na 345. kilometru D1. Kamion narazil do svodidel. Podle policejního webu byly vysypané balíky s plechem asi šest metrů dlouhé.

Řidiči z D1 sjížděli na 349. kilometru u Klimkovic, zpátky se vraceli na 342. kilometru u Bravantic.

Zdroj: ČTK
Další zprávy