Expert: Cesty se opravují co nejlevněji, proto nevydrží

Michal Štůsek Michal Štůsek
22. 1. 2011 13:45
Odborník ČVUT František Lehovec vysvětluje, proč české silnice připomínají překážkovou dráhu
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Katastrofální nedostatek peněz a z toho vyplývající hledání co nejlevnějších postupů i materiálů.

To jsou podle Františka Lehovce, odborníka ČVUT na konstrukci pozemních staveb, neduhy, kvůli kterým české silnice mnohde připomínají překážkovou dráhu.

V rozhovoru pro Aktuálně.cz Lehovec připomíná, že peněz na opravy je podstatně méně, než tomu bylo před dvaceti lety.

Plánovaný rozpočet na opravy pro rok 2011 vyčíslilo ministerstvo dopravy na 4 miliardy, tedy o 5 méně, než je podle Ředitelství silnic a dálnic celková škoda po letošní zimě.

Situace by se mohla zlepšit v následujícím roce, kdy má ministerstvo v plánu vyčlenit na opravu komunikací zhruba dvojnásobek letošní sumy.

A.cz: Proč jsou české silnice v tak špatném stavu?

Zdroje na údržbu a opravy našich silnic jsou dlouhodobě podhodnoceny, to je jednoznačně hlavní důvod.

A.cz: Můžete to trochu rozvést?

Prostředky pro silnice I. třídy vynakládané od roku 2005 jsou ve srovnání s těmi z roku 1990 přibližně čtvrtinové, to mluví za vše. Navíc intenzita dopravy se výrazně zvýšila, na páteřní síti dokonce dvojnásobně.

A.cz: Postupuje ŘSD a kraje při opravě silnic technologicky správně?

Samozřejmě i u nás dobře víme, jaké technologie jsou nejlepší a které speciální stroje by měly být používány. Ovšem dlouhodobý nedostatek peněz tlačí správce silnic k tomu, že u oprav preferují co nejlevnější postup. Je také potřeba zajistit systematické sledování technického stavu vozovky. To umožňuje volbu optimální technologie opravy.

A.cz: Kolik miliard by bylo v tuto chvíli nutné vydat na kompletní opravu dálnic a silnic první třídy?

Současná výše finančních prostředků je katastrofální. K postupnému zlepšování stavu je potřeba vyčlenit kolem 4,5 miliardy korun ročně.

 

Právě se děje

Další zprávy