Endoprotézy uměl, v reklamě to primář Sova přehnal

Tomáš Fránek
26. 3. 2010 14:15
Soud potvrdil statisícové pokuty výrobcům doplňků stravy

Brno - Nejvyšší správní soud potvrdil několik stotisícových pokut, které dostala za vysílání reklamy na přípravky Proenzi a Prostenal firma Walmark.

Uznal námitku Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, podle níž v reklamách chybí upozornění, že jde o doplňky stravy. Šoty uváděné na Primě, Nově i v České televizi, v nichž vystupovala i "nejvyšší lékařská autorita", představitel primáře Sovy z Nemocnice na kraji města Ladislav Chudík, mohly v lidech vyvolat dojem, že jde o léky.

Debata, zda přípravek Proenzi je lék, který vyléčí bolesti kloubů, nebo jen doplněk stravy, se vede už delší čas. Na první pohled odborná pře kolem Prostenalu, ale také Varixinalu, Citraxu, Preventanu a dalších podobných přípravků však už přerostla ve spor ovlivňující byznys a trh s televizní reklamou.

Pokuty se množí

Za televizní reklamy na všech tuzemských kanálech už rada rozdala pokuty ve statisícových částkách. Velká část případů ale po odvolání firem skončila u soudu.

Nyní padl verdikt, který potvrdil předchozí postup Městského soudu v Praze. "Slogan 'Jedinečná účinnost Proenzi' a 'Bezbolestný pohyb' naznačují, že se jedná o přípravek schopný vyléčit bolest, nebo jí předejít. Selektivně vybrané informace o předmětném doplňku stravy, doplněné obrazovým ztvárněním, užité v reklamě, tak mohou vést k omylu spotřebitele, že jeho používáním lze onemocnění předcházet, či může spotřebitel nabýt dojmu, že tento doplněk stravy má schopnost odstranit a léčit příčinu zdravotních obtíží," uvedli v rozsudku soudci.

Pilulky. Ilustrační foto
Pilulky. Ilustrační foto | Foto: Reuters

Podobný verdikt vydali soudci i u Prostenalu.

Firma poté poslala stížnost na Nejvyšší správní soud, ale ten ji nyní zamítl. Soudci potvrdili, že Městský soud v Praze nechyboval, jeho verdikt platí.

Jak vysoká má být pokuta?

V dalším nyní posuzovaném případě ale Nejvyšší správní soud vyhověl firmě. Společnost Bioclinica dostala totiž za reklamy na přípravek Citrax dvakrát pokutu půl milionu korun.

Podle Nejvyššího správního soudu ale radní nedokázali jasně uvést důvody, proč je pokuta tak vysoká. Odvolání na to, že reklama byla vysílána na prvním programu České televize, je podle soudců nedostatečné.

Do soudních síní se vrací i další případ, který se doputoval až k Ústavnímu soudu.

Mediarex s reklamou na Preventan, za kterou dostal pokutu ve výši 200 tisíc korun, se v ústavní stížnosti mimo jiné dovolával práva na svobodu projevu.

Reklama na Preventan naznačovala, že užíváním přípravku mohou lidé předcházet chřipce a nachlazení. Nejvyšší správní soud loni pokutu potvrdil s vysvětlením, že reklama nemůže prezentovat potravinu jako léčivo.

Ústavní soudci z formálních důvodů firmě vyhověli a případ se musí znovu projednat, samotnou podstatu sporu, tedy že jde o klamavou reklamu, nezpochybnili.

Prodej doplňků stravy v Česku stále roste, Češi a Moravané nakupují přípravky za stovky milionů korun.

Český trh s doplňky stravy ovládají především zavedené produkty silných značek. Ukazuje to loňský audit prodeje doplňků stravy provedený společností IMS. V českých lékárnách evidovala celkem 3987 doplňků stravy od různých výrobců.

 

Právě se děje

Další zprávy