Součástí elektroenergetické přenosové soustavy ČR, kterou ČEPS provozuje, je zhruba 5700 kilometrů vedení velmi vysokého a zvláště vysokého napětí, 79 transformátorů, 44 rozvoden a bezmála 14 300 stožárů. Takto masivní soustavu je potřeba pravidelně kontrolovat. Od roku 2013 v tom státní firmě pomáhají právě drony.
"Všechny tyto prvky je třeba pravidelně kontrolovat a udržovat. Při provádění těchto kontrol lze s výhodou využívat bezpilotní letouny, neboť umožňují snadnější přístup do složitého terénu, zvýšení efektivity a kvality kontrol a snížení nákladů i rizik bezpečnosti práce," říká člen představenstva ČEPS Radek Hartman.
"Drony používáme nejčastěji třeba při kontrole izolátorů na stožáru nebo při poruše způsobené úderem blesku do vodiče," říká ředitel sekce řízení údržby ČEPS Milan Sedláček. "Zásadní výhoda je, že při takové kontrole zůstává vedení pod napětím," vysvětluje.
"Po inspekčním letu jsou na kartě z dronu klikací dokumenty, na kterých je vidět celek s mřížkou, a po rozkliknutí se zobrazí patnáctkrát přiblížený detail. Zobrazení je standardní optické, ale zároveň i termografické. Celá řada poruch se detekuje právě na základě zobrazení termokamery. Díky ní jsme např. v průběhu testů objevili hnízdícího ptáka," říká jednatel společnosti DJI TELINK v Česku Jaroslav Řešátko.
Jedním ze záměrů společnosti je nalezení alternativy k provádění plošných leteckých kontrol. Ty teď zajišťují jednou za tři roky helikoptéry.
"Pracujeme na projektu, který počítá s plošnými plánovanými kontrolami, které teď obstarávají vrtulníky. Výsledky mají velmi dobré, jde nám spíše o další snížení nákladů, zvýšení bezpečnosti a ve výsledku ještě větší standardizaci kontrol," říká Sedláček.
Drony bez přímého řízení pilotem mohou létat po přesně vytyčených a automaticky generovaných letových drahách. Tyto stroje pak předávají pořízené záznamy umělé inteligenci, která spolu s operátorem identifikuje závady.