Praha - Praha se sice ráda chlubí nálepkou města, které se snaží vyjít vstříc handicapovaným lidem. Ale ve skutečnosti nebyl například od roku 2006 v žádné ze stanic metra postaven nový výtah pro vozíčkáře.
Plných 25 stanic dosud nemá bezbariérový přístup.
Ti, kdo si dělají naděje, že by po říjnových volbách mohli usednout do křesla pražského primátora, to chtějí změnit.
Žádný z nich však nemá konkrétní návrhy, jak na to a kde vzít peníze.
Plán je, ale jen na papíře
Ukázala to pondělní debata v kině Oko, kam přišli debatovat kandidáti na primátora. Tedy: Petra Kolínská (SZ), Markéta Reedová (VV), Marián Hošek (KDU-ČSL), Zdeněk Tůma (TOP 09), Jiří Dienstbier (ČSSD) a Petr Hána (ODS).
Šestice politiků se shodla, že situaci je třeba změnit. V konkrétnějších krocích byla ale většina zdrženlivá.
Výjimkou byla Petra Kolínská, která už jako pražská zastupitelka praucje. "On už plán na zpřístupnění dalších deseti stanic do roku 2015 existuje. Ale projektem v ceně 1,4 miliardy korun se na magistrátu nikdo konkrétně nezabývá a je tedy nepravděpodobné, že dojde k jeho realizaci."
Na společnou otázku, za jak dlouho by mohlo dojít alespoň k částečnému vylepšení dostupnosti pražského metra zazněly opět ne příliš přesvědčivé odpovědi. Jiří Dienstbier mladší si stejně jako Petr Hána a Markéta Rezedová nedovolili slibovat žádný časový horizont.
Podle Kolínské by mohlo být metro bez bariér v ideálním případě za šest až sedm let. "Jelikož vím, jak to na zastupitelstvu chodí, za rok to nebude," dodala.
Kandidát Top09 Zdeněk Tůma byl ve své vizi ještě sebevědomější. "Doufám, že nám to půjde na magistrátu lépe. Myslím, že čtyři roky by to být mohly," reagoval na odpověď členky Strany Zelených.
Autobusy na deset let dopředu
Petr Hána z ODS vidí jako největší komplikaci ve vylepšení situace nedostatek financí v městské pokladně a také některé předem nasmlouvané obchody. V tom s ním souhlasil i kandidát ČSSD.
"Vozový park nepůjde v nejbližší době zcela obměnit. Na následujících 10 let je podepsaný kontrakt na nové autobusy," vysvětlil Dienstbier s tím, že bezbariérový přístup z nich má ani ne polovina.
Na závěr debaty proběhla pro kandidáty speciální soutěž. Vítěz dostal možnost vyzkoušet si jaké je to být upoutaný na invalidní vozík a za pomoci odborného dohledu se mohl nechat odvést na další destinaci ve svém podvečerním programu.
Štěstí padlo na Zdeňka Tůmu, který se nabídky nevzdal a vyrazil s pomocí asistenta na nedalekou Letnou. Naštěstí pro něj nemusel využít pražského metra.
Prohlédněte si Zdeňka Tůmu na invalidním vozíku