Jaroměř - Nikoli nevzhledná betonová kostka, ale nevysoká dřevěná novostavba. Nikoli dlouhé dráty do uhelné elektrárny, ale vlastní energetický zdroj na řepkový olej a solární kolektory na střeše.
Obchodní řetězec Tesco má nové lákadlo: první ekologicky šetrný hypermarket s nulovou uhlíkovou stopou v kontinentální Evropě. Brzy ho otevře ve východočeské Jaroměři.
Jenže k zelené dokonalosti chybí samoobsluze ještě jeden podstatný krok - jiná nabídka zboží a jiná doprava.
Tesco bude v novém hypermarketu nabízet stejné potraviny a průmyslový tovar jako v kterémkoli jiném svém obchodě, takže třeba ovoce nebo zelenina pocestují do Jaroměře přes půl zeměkoule. V hypermarketu nebude ani větší podíl bio-potravin nebo fair trade produktů. Do východních Čech se navíc dostane tou nejméně ekologickou cestou - v kamionech.
"Kamionová doprava zůstává, protože není alternativa," řekl Vesselin Barliev, který Tescu odpovídá za ekologické projekty.
Je libo česnek z Číny? Jablka z Afriky?
Podle Vojtěcha Koteckého z ekologického Hnutí Duha je obecně u hypermarketů největším ekologickým problémem právě doprava. Banány se vozí třeba z jižní Ameriky, česnek z Číny, jablka z Afriky.
"Hypermarket může zavést mnoho užitečných ekologických opatření, ale doprava je problém," řekl Aktuálně.cz Kotecký. Obchod ovšem nestojí na okraji města, ale uprostřed, takže mnozí zákazníci by měli přijít pěšky. I tak bude před hypermarketem parkoviště pro 191 aut.
Nula skleníkových emisí
Nulová uhlíková stopa znamená, že provozem obchodu - svícením, topením či chlazením - nevzniká žádný skleníkový oxid uhličitý. Respektive: firma kromě úsporných technologií zavede i další opatření, která emise stáhnou na nulu.
Také proto je nový hypermarket ze dřeva. Stromy, které posloužily ke stavbě, před tím fotosyntézou oxid uhličitý pohlcovaly.
V energeticky soběstačné stavbě jsou dvě kogenerační jednotky, které budou vyrábět elektřinu i teplo. "Jako palivo je v nich využit čistý řepkový olej," řekl Miroslav Friml, ředitel stavebního oddělení Tesco. Na střechách budou navíc solární kolektory.
Dešťová voda pro mytí podlah i splachování
Aby se ušetřila energie na osvětlení, budou na střeše světlíky pro přirozené osvětlení prodejní plochy. Samozřejmostí bude i třídění odpadů a jejich odvoz k recyklaci.
Dešťová voda se bude zachytávat v nádrži, a pak se použije na splachování WC, mytí podlah nebo zalévání zeleně. Spolu se společností ČEZ chystá Tesco před hypermarketem v Jaroměři dobíjecí stanici pro elektromobily.
Tesco uvedlo, že náklady na ekologický supermarket byly bezmála o třetinu vyšší, než u tradičního obchodu. "Návratnost investic očekáváme v horizontu čtrnácti let," řekl Miroslav Friml.
Méně a ještě méně emisí
Snižování škodlivých emisí a omezování dopadu na životní prostředí je podle Frimla prioritou společnosti Tesco po celém světě.
"Úsporami energií a využíváním obnovitelných zdrojů chceme do roku 2020 snížit naši uhlíkovou stopu na polovinu oproti roku 2006, a do roku 2050 se chceme stát celosvětově společností s nulovou uhlíkovou stopou," řekl Friml, podle něhož se úsporné technologie postupně zavádějí v nových i starších obchodech.
Ozeleňování je současným trendem mnoha firem. Například IKEA by chtěla, aby všechny její obchody, sklady nebo kanceláře byly zásobeny elektřinou a teplem výhradně z obnovitelných zdrojů energie.
Mobilní operátor Vodafone počátkem roku oznámila, že energií z obnovitelných zdrojů pokrývá už 70 procent spotřeby své sítě. "Jsme prvním operátorem v České republice, který přišel s konceptem zelené sítě, jenž je ojedinělý i ve světovém měřítku," řekl manažer společnosti Přemysl Filip.