Didaktický test maturity z češtiny nezvládla desetina studentů. Zlepšila se úspěšnost v matematice

ČTK ČTK
1. 8. 2017 19:09
Didaktický test státní maturity z češtiny letos nezvládlo na všech typech škol více studentů než v loňském roce. U didaktického testu propadlo 9,3 procenta těch, kteří maturitu skládali poprvé. Úspěšnost studentů u maturity z matematiky se naopak trochu lepší, i když zároveň klesá počet těch, kteří si ji volí. Podobně je tomu u němčiny. V angličtině zůstává didaktický test nejtěžší částí, maturitu z angličtiny ale stále zvládá větší podíl studentů než z němčiny.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Praha - Didaktický test státní maturity z češtiny letos dopadl na všech typech škol hůře než loni. Podíl studentů, kteří u něj byli neúspěšní, roste už několik let za sebou. Od minulého roku se jejich počet zvýšil o 157, ve srovnání s rokem 2014 ale už o 3481. Vyplývá to z údajů, které na webu zveřejnilo Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat), jež maturity organizuje.

Úspěšnost studentů u maturity z matematiky se naopak trochu lepší, i když zároveň klesá počet těch, kteří si ji volí. Podobně je tomu u němčiny. V angličtině zůstává didaktický test nejtěžší částí, maturitu z angličtiny ale stále zvládá větší podíl studentů než z němčiny.

Cermat dal k dispozici výsledky jednotlivých částí zkoušek v jarním termínu poté, co byla vyřízena odvolání. Celkovou neúspěšnost nezveřejnil, v květnu ale v tiskové zprávě sdělil, že byla 16,5 procenta. Podle této informace neuspělo 10 221 maturantů. Někteří maturanti mohli být neúspěšní u několika částí zkoušky.

V češtině, která je pro všechny maturanty povinná, u didaktického testu propadlo 9,3 procenta těch, kteří maturitu skládali poprvé. V roce 2014 to bylo 2,76 procenta. Proti loňskému roku se úspěšnost zhoršila na všech typech středních škol. Největší zhoršení zaznamenaly střední školy ekonomické, zdravotnické a umělecké a nástavby odborných učilišť.

Zatímco na gymnáziích se neúspěšnost u didaktického testu z češtiny drží pod jedním procentem, na učilištích test nesložila téměř třetina žáků. Více než desetina jich byla neúspěšných také na školách hotelových, pedagogických, zdravotnických a zemědělských.

Písemnou práci, která byla letos hodnocena centrálně, nezvládlo 2,9 procenta z více než 58 tisíc lidí, kteří ji psali. Ve srovnání s loňskem jde o mírné zhoršení. V minulých třech letech byly slohy hodnoceny na školách, ale ministerstvo tvrdilo, že takové známkování není objektivní. Centrální hodnocení naopak kritizovali češtináři a studenti, zhruba 800 se jich letos proti známce ze slohu odvolalo. U ústní zkoušky propadlo 4,6 procenta prvomaturantů, což je stejně jako loni.

U maturity z matematiky letos uspělo o 2,32 procenta víc studentů než loni. Nezvládlo ji 20,87 procenta z 14 756, kteří ji dělali. Nejlépe dopadli gymnazisté, ze kterých neuspělo asi 4,5 procenta, a nejhůře učiliště, kde z ní propadly dvě třetiny maturantů, kteří si matematiku vybrali.

Státní maturity z angličtiny skládalo 40 500 lidí, tento předmět si jako druhý volí čím dál více lidí. Letos to bylo téměř 70 procent. Zatímco u ústní zkoušky se úspěšnost nezměnila, u didaktického testu a písemných prací byli maturanti o trochu lepší než loni. Nejtěžší pro ně zůstává didaktický test, který jich nezvládlo 5,45 procenta.

Němčina je po angličtině druhým nejvyhledávanějším cizím jazykem, ale zájem o ni stále klesá. Úspěšnost ve všech částech maturity z němčiny se proti loňsku zlepšila, ale pořád je o dost menší než u angličtiny. Z didaktického testu propadlo 17 procent maturantů.

Didaktický test se zaměřuje na objektivní zjišťování úrovně zvládnutí učiva. Od běžné zkoušky se liší tím, že je navrhován, ověřován a hodnocen podle předem stanovených pravidel.

 

Právě se děje

Další zprávy