Kromě velkých letadel světových aerolinek, kterými lidé běžně cestují například na dovolené, brázdí vzduch také řada ultralightů, bezmotorových kluzáků nebo takzvaných business jetů. Všechny spadají pod skupinu všeobecného letectví, kterou chce nyní cizinecká policie ještě více monitorovat. Například během slunných víkendů může být těchto letadel v jednu chvíli ve vzduchu více než těch dopravních.
Policie chce pomocí systému, za který ministerstvo vnitra plánuje utratit zhruba 14 milionů korun, hlídat především letadla ze třetích zemí, která přistávají na mezinárodních letištích s neveřejným provozem. V Česku jich je celkem sedmnáct, například v pražských Letňanech, Benešově nebo Přerově. Loni na nich bylo odbaveno celkem 8 682 lidí, počet letadel však policisté neevidují.
Pokud na neveřejné mezinárodní letiště míří letadlo ze země mimo schengenský prostor, má jeho velitel povinnost informovat o svém letovém plánu i s údaji o všech pasažérech na palubě cizineckou policii. Na řadě letišť totiž nemá cizinecká policie zřízený trvalý inspektorát. Policisté, ale i celníci tak potřebují o příletu vědět, aby se na letiště vypravili a provedli hraniční kontrolu. Díky plánovanému systému, na nějž ministerstvo vypsalo výběrové řízení, bude mít policie přehled i o těch letadlech, které se nenahlásí. A bude se na ně moci připravit.
"Systém je primárně zaměřen na sledování pohybu letadel všeobecného letectví, která nedodrží povinnosti informovat policii o svém překročení vzdušné hranice. Taková letadla mohou přistát kdekoliv a mohou tak představovat riziko nelegálního překročení hranic osobami, případně mohou být využity k pašování věcí včetně drog a zbraní," vysvětlila policejní mluvčí Eva Kropáčová.
Systém dokáže vyhodnotit směr letu, destinaci příletu a odletu a umí provést analýzu mimořádného chování letadla. Mezi to se řadí například, když stroj letí příliš nízko, znenadání klesá nebo přistane mimo letiště. "Systém také umožňuje příjem a zobrazení zpráv z letových odpovídačů jako například únos," dodala Kropáčová. Letové odpovídače slouží pilotům k tomu, aby řízení letového provozu informovali o mimořádných událostech na palubě.
Nový systém cizinecké policie, který podle zadávací dokumentace budou obsluhovat až čtyři policisté, bude využívat data z Řízení letového provozu a je součástí pilotního systému Evropské unie pro plánované doplnění systému ochrany evropských hranic.
Cizinecká policie bude letadla sledovat kvůli pašování zboží a nelegálním přechodům hranic. Běžné monitorování a navigace letadel ve vzduchu zůstane i nadále na Řízení letového provozu. Ani ono však neví o všech letadlech, které jsou nad Českem. "V nižších letových výškách cca 150 až 300 metrů nad zemí nemusí mít Řízení letového provozu přehled o veškerých letadlech. Ani toho není technicky schopné," vysvětluje mluvčí Úřadu pro civilní letectví Vítězslav Hezký.
Takto nízko nad zemí Řízení letového provozu neví o letadlech, která nepodala letový plán, a navíc nemají zapnutý takzvaný odpovídač. Lety bez této povinnosti se označují jako lety za viditelnosti. Pilot v takovém případě letadlo za vyhovujícího počasí řídí a naviguje pouze na základě výhledu z kabiny. Typicky jde o sportovní letadla či bezmotorové kluzáky.