Anketa: Hodnocení má žáky motivovat, ne srážet. Přínosem je i pro nás, říkají učitelé

Michaela Endrštová Magdalena Synková Michaela Endrštová, Magdalena Synková
13. 12. 2022 16:29
Ačkoliv na vysvědčení stále převládají známky, učitelé si zvykají používat během výuky také takzvané formativní hodnocení. Tedy takové, které je průběžné a poskytuje žákům zpětnou vazbu. Jakým způsobem to učitelé udělají, už je na nich, možností mají mnoho. Učitelé tímto způsobem zjišťují, co se žáci dosud naučili. Aktuálně.cz se zeptalo učitelů na jejich zkušenosti s tímto typem hodnocení.

Text vznikl za podpory Nadace České spořitelny v projektu Chytré Česko

Tomáš Kuba, učitel z waldorfské školy.
Tomáš Kuba, učitel z waldorfské školy. | Foto: Tomáš Kuba

Tomáš Kuba, učitel Základní školy Dobromysl v Plzni

Jsem moc rád, že se konečně začíná hovořit o tom, že máme opustit známkování a že žáci mají být hodnoceni formativně. Působím na waldorfské škole, kde je slovní a formativní hodnocení nedílnou součástí této pedagogiky už od jejího vzniku. Formativní hodnocení je ve škole všudypřítomné. Je součástí zpětné vazby na konkrétní aktivitu, ale i hodnocení projektu, epochy nebo pololetí vždy obsahuje i formativní složku.

Ale bez ohledu na konkrétní pedagogický směr si nedovedu představit dobré vzdělávání, které formativní hodnocení vůbec nevyužívá. Pokud jako učitel stojím v roli, ve které hodnotím práci dětí, je přece samozřejmou povinností jim všemi dostupnými prostředky ukazovat cestu, jak se mohou rozvíjet a zlepšovat, pokud chtějí. Je pro mě důležité, aby mohl každý žák ve třídě opakovaně zažívat úspěch.

Nutnou podmínkou pro to, aby se žáci chtěli rozvíjet a zlepšovat, je bezpečné prostředí, ke kterému formativní hodnocení výrazně přispívá. Ano, vyžaduje to více času, práce a pozornosti. Ale stojí mi to za to. Učitelé, kterým je jedno, zda jejich žáci zažívají úspěch, podle mě nemají ve školství co dělat. Zároveň věřím, že takových je minimum.

 

Právě se děje

Další zprávy