Ačkoliv na vysvědčení stále převládají známky, učitelé si zvykají používat během výuky také takzvané formativní hodnocení. Tedy takové, které je průběžné a poskytuje žákům zpětnou vazbu. Jakým způsobem to učitelé udělají, už je na nich, možností mají mnoho. Učitelé tímto způsobem zjišťují, co se žáci dosud naučili. Aktuálně.cz se zeptalo učitelů na jejich zkušenosti s tímto typem hodnocení.
Text vznikl za podpory Nadace České spořitelny v projektu Chytré Česko.
Daniel Pražák, učitel Základní školy Strossmayerovo náměstí v Praze a finalista Global Teacher Prize 2022
Jako učitel se snažím využívat jednotlivé prvky formativního přístupu v každé ze svých hodin, ať už pomocí drobných aktivit na mapování toho, kde teď žáci a žačky jsou, ale především kvůli tomu, abychom ideálně v každou chvíli hodiny věděli, "kam" jdeme, a aby za tuto cestu - tedy svoje učení - přebírali žačky a žáci zodpovědnost.
V minulých letech jsme společně pracovali na tom, abychom se naučili vytvořit si kritéria (tedy jakousi mapu), na základě kterých jsou pak jednotlivci i žákovské týmy schopni sami vyhodnotit, jak se jim dařilo, hodnotit sebe navzájem, nacházet prostor pro zlepšení a především se ocenit.