Praha - Právě probíhající odvolání prý nezohledňují chybu v testech vyšší matematiky. Tvrdí to ve své tiskové zprávě sdružení EDUin.
Jít má o úlohu číslo devatenáct. Podle matematika Oldřicha Botlíka totiž Cermat v klíči správných řešení ponechal chybu.
Botlík své stanovisko spolu s vysvětlením již dříve publikoval na webu EDUin. Při čtyřnásobném zvětšení a drobném posunutí osy x doprava má vyplývat, že správnou odpovědí je položka E a nikoliv C, jak uvádí Cermat.
"Jde o nepřesnost v jedné části grafu o velikosti kolem 1 mm. Reálně neovlivnila u maturantů postup řešení, a proto validační komise rozhodla, že je otázka v pořádku," říká k tomu mluvčí Cermatu Petr Habáň.
"Žáci, učitelé a ani revizoři neměli s řešením úlohy problém. Ze školy jsou zvyklí na sestrojování náčrtků grafů funkcí na tabuli i do sešitů s nutnou tolerancí na přesnost," vysvětluje Habáň.
Matematik Botlík je však přesvědčený, že o správném řešení není v tomto případě pochyb.
"Položková analýza pátrá po úlohách, v nichž hodně žáků volilo nečekanou odpověď. Takové úlohy jsou podezřelé: nemusejí být jednoznačné, zadání může obsahovat chybu či nejasnost. I když ale většina žáků zvolí očekávanou odpověď, není to důkaz, že úloha je v pořádku," píše Botlík.
"Správnost úlohy se nedokazuje hlasováním. Příkladem je právě úloha devatenáct. Žáci mohli velmi snadno vyloučit grafy A, B a D. Pokud přehlédli položku E, která byla nalepena u dolního okraje stránky a jako jediná neobsahovala obrázek, zbyl jim graf C jako jediná možnost," dodává.
Habáň k tomu říká, že pokud by někdo v odvolání uvedl věrohodnou námitku, že úlohu řešil nestandardním způsobem, všechny grafy přeměřoval a všiml si těžko postřehnutelné nepřesnosti v levé části grafu, námitka by byla akceptována.
"Nikdo z maturantů, kteří se odvolali kvůli této otázce - bylo to pouze několik jednotlivců - se nevyjádřil k vlastnímu postupu řešení úlohy, tedy nedal podnět k revizi hodnocení," dodává.
Hnidopišské hledání chyb
Poměrně kriticky se ke stanovisku pana Botlíka staví Eduard Fuchs z Ústavu matematiky a statistiky Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity.
"Odpověď Cermatu je samozřejmě správná. Stanovisko pana Botlíka je jen hnidopišskou snahou najít za každou cenu nějaké chyby," říká docent Fuchs.
"Odchylky" od přesných hodnot lze podle něj při patřičném zvětšení nalézt v každém sebelépe narýsovaném obrázku.
"Ujišťuji vás, že každý ´normální´ středoškolák musel ze zadání přesně pochopit, o jaké funkce jde, a žádný student nemohl být z uvedeného důvodu poškozen," dodává k tomu Fuchs.
Lehkomyslná tvorba otázek
Jeho kolega Jaroslav Beránek z katedry matematiky pedagogické fakulty téže univerzity je o něco smířlivější. Zadání podle něho opět ukazuje na jistou lehkomyslnost při tvorbě zadání.
"Záměrem autorů určitě nebylo přesné zkoumání tvaru grafu funkce f, ale úsudek z něho plynoucí, že funkce f je dána předpisem f (x) = |x| + 0,5. Potom jednoduchým výpočtem zjistíme, že jediná správná odpověď je C," vysvětluje Beránek.
Kdyby byl graf vytvořen s větší pečlivostí, pak by nebylo podle docenta Beránka o čem diskutovat.
"Pokud je ale obrázek nepřesný (nesymetričnost grafu funkce f je vidět od oka), pak je nutno dát kritikům za pravdu, neboť pak je odpověď E," říká Beránek.
Beránek má podle svých slov z této diskuse smíšené pocity. Důvodem je fakt, že se obecně nedoporučuje při řešení úloh vycházet pouze z obrázku.
Vyzkoušejte si loňské zadání testu z matematiky:
"Často se stává - například v matematické olympiádě - že bývají obrázky v zadání záměrně zkresleny, aby řešitelé museli úlohu počítat a nevycházeli z poměrů a vzdáleností odečtených z grafu," dodává.
Větší pečlivost tvůrců zadání by však každopádně podobným problémům předešla, uzavírá svoji odpověď Beránek.
"Cermat výsledky ve velkém spěchu ´harmonizoval´, aby uchlácholil protestující maturanty i zneklidněnou veřejnost. Kdyby dodatečně přiznal chybu v klíči správných řešení, byla by celá ta slavná harmonizace taky špatně. A navíc by hodně maturantů přišlo o dva důležité body," uzavírá své vyjádření Botlík.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Střední školy ve vašem regionu.