Praha - Zpráva Amnesty International, která kritizovala diskriminaci Romů v českém vzdělávacím systému, nebyla založena na pravdivých údajích, myslí si ministr školství Marcel Chládek (ČSSD).
Pracovnice této organizace se prý na České školní inspekci dozvěděla, že se jedno z podezření nepotvrdilo, a neinformovala o tom generálního tajemníka Salila Shettyho. Chládek na dnešní tiskové konferenci znovu zdůraznil, že školský systém Romy nediskriminuje.
Pracovnice Amnesty International navštívila školní inspekci se zjištěním, že jedna z ostravských základních škol má svůj vzdělávací program nastaven tak, že neodpovídá rámcovému programu pro základní vzdělávání.
V praxi by to znamenalo, že by děti ani neměly šanci na ní získat znalosti srovnatelné s jinými základními školami. Šetření školní inspekce to však podle ústředního školního inspektora Tomáše Zatloukala nepotvrdilo.
Chládkovi vadí, že se to vedení Amnesty International nedozvědělo. "Ta pracovnice přesto neinformovala o tom, co zjistila na inspekci. Měli informace, bylo jim to vyvráceno a nepoužili to," uvedl. Chce o tom informovat generálního tajemníka Amnesty International a zvažuje další kroky, například stížnost.
Chládek tak ale podle AI vyjádřil předsudky vůči romským rodinám i Shettymu. "Výroky, které zazněly, jsou přesně ty, kvůli kterým vznikla potřeba situaci v Česku zkoumat a které rozhodně nepřísluší nikomu, natož ministrovi vlády civilizované evropské země," uvedla organizace. Ministr podle ní navíc bez jediného argumentu zpochybnil roční pečlivý výzkum.
Existenci problému navíc uznává například ministr pro lidská práva Jiří Dienstbier (ČSSD); na porušování antidiskriminační legislativy ČR upozornila i Evropská komise. Organizace proto vyzvala předsedu vlády Bohuslava Sobotku (ČSSD), aby "zajistil odstranění nezákonného stavu".
AI ve čtvrtek informovala, že diskriminace Romů v českém vzdělávacím systému přetrvává. Vedle nepřiměřeně vysokého podílu romských žáků na základních školách praktických se podle zprávy Romové potýkají s diskriminací také v hlavním vzdělávacím proudu. Vznikají segregované romské školy, na kvalitnějších školách bývají Romové šikanováni, uvedla.
Proti závěrům zprávy renomované mezinárodní organizace na ochranu lidských práv se Chládek znovu důrazně ohradil. Český vzdělávací systém podle něj není nastaven tak, aby diskriminoval.
Případy porušování práv na rovný přístup ke vzdělání považuje za selhání jednotlivců a vyzval postižené k podání stížnosti k České školní inspekci, která na základě podnětu záležitost prošetří.
Současná vláda se podle ministra snaží o začlenění sociálně znevýhodněných dětí včetně Romů do běžných škol. Chládek připomněl, že podle redukovaných osnov pro mentálně postižené žáky se učí čím dál méně Romů.
Evropská unie podle něj uznává posun, který Česko v této oblasti učinilo. A právě to prý může někomu vadit. "Myslím, že některé organizace se vyloženě živí na tom, že je někdo někde diskriminován, a udělaly si z toho byznys. Vadí jim, že se to posouvá dopředu," řekl.
Zpráva, kterou Amnesty International zveřejnila ve čtvrtek, byla založena na kvalitativním průzkumu v Brně, Českých Budějovicích, Ostravě a Děčíně. Výzkumníci hovořili s nejen s desítkami romských dětí a jejich rodičů, ale také s řediteli a učiteli.
Vedle nadměrného zařazování romských dětí do praktických škol podle zprávy diskriminace spočívá také ve vzniku "romských" škol a časté šikaně romských dětí na renomovanějších ZŠ, kde jsou ve výrazné menšině. Legislativní opatření se podle zprávy nedaří přenést do praxe.
Chládek také v pátek podpořil modernizaci výuky. Stát by podle něj měl nakoupit do škol tablety. Prostřednictvím ministerstva školství vypíše dotační programy, v nichž budou moci školy žádat o finanční podporu z tuzemských i evropských zdrojů. Prostředky by mohly pocházet i z komerčního sektoru.
"Jako klíčové a důležité to cítí i nadnárodní společnosti a firmy, takže si myslím, že to může být velmi rychle," uvedl Chládek. Ve školách, které o to budou mít zájem, je podle něj možné moderní technologie zavést do roku 2020.
Ministr si představuje, že by tablety dětem měl platit stát, aby byly dostupné pro všechny. Prvním krokem by ale nemělo být vybavení dětí mobilními zařízeními, ale vzdělávání učitelů. Právě pedagog totiž podle Chládka hraje klíčovou roli v tom, aby tablety nebyly používány jako pouhé čtečky a přinesly inovativní postupy do vzdělávacího procesu.