Brno - V některých krajích letos ubude vlakových spojů. A to i přesto, že od začátku prosince platí nový jízdní řád.
České dráhy totiž nemají se všemi kraji uzavřené smlouvy a vyjednávání jsou někde velmi tvrdá.
Přibližně polovina krajů už má s dráhami smlouvy na rok 2008 podepsané, ostatní teprve vyjednávají. Pokud se nedohodnou, bude tam na místních tratích jezdit méně vlaků než dnes. Ke škrtání v jízdních řádech potom dojde začátkem března.
Například na Vysočině nebo v Pardubicích kraje nenašly v rozpočtu tolik peněz, kolik za své služby v těchto regionech České dráhy požadovaly.
Také Jihomoravský kraj odmítá zaplatit Českým drahám požadovaných 525 milionů.
Už dnes na brněnském zasedání Rady Asociace krajů chce jihomoravský hejtman Stanislav Juránek své kolegy vyzvat, aby přitvrdili postup vůči Českým drahám. Tedy především, aby kraje za vlaky neplatily více, než je nutné.
Jak Jihomoravský kraj odmítá platit miliony navíc - čtěte ZDE.
Hejtmanství si však České dráhy znepřátelit nechtějí, protože je potřebují. Regionální spoje, na které přispívají miliardami ze svých rozpočtů, totiž představují sedmdesát procent veškeré osobní dopravy na železnici. A hejtmanství přiznávají, že vyjednávání s ČD je nelítostný boj.
"Jednání byla náročná a dlouhodobá. Zejména v otázkách ujetých kilometrů a finančních částek. Výsledkem byl kompromis," uznal například mluvčí Libereckého kraje Jiří Langer.
REGIONÁLNÍ SPOJE
- Regionální vlak je osobní a spěšný. Objednává jej kraj.
- Rychlíky objednává ministerstvo dopravy.
- SuperCity (pendolino) dráhy provozují na vlastní náklady.
Následující přehled ukazuje, jaký byl podíl regionálních spojů na všech spojích Českých drah ve středu 9. ledna v jednotlivých krajích a kolik kilometrů osobní a spěšné vlaky ujely.
- Praha 9 141km 60%
- Středočeský 39 386 km 66%
- Jihočeský 18 105 km 76%
- Plzeňský 15 404 km 74%
- Karlovarský 6 797 km 79%
- Ústecký 21 227 km 73%
- Liberecký 11 859 km 80%
- Královéhradecký 17 495 km 84%
- Pardubický 15 098 km 50%
- Vysočina 12 949 km 76%
- Jihomoravský 27 651 km 74%
- Olomoucký 16 947 km 57%
- Zlínský 11 754 km 81%
- Moravskoslezský 20 928 75%
Za tvrdá, i když korektní, označil jednání s drahami také hejtman Karlovarského kraje Josef Pavel.
Středočeši zaplatí víc. Požadují kvalitu
Také mluvčí Středočeského kraje Martin Kupka přiznal, že jednání s Českými drahami nebylo jednoduché. "Novou smlouvu se nám nakonec přece jen podařilo uzavřít ke konci roku. Letos poprvé se zvýšila jak míra závazků Českých drah, tak naše úhrada," konstatoval.
Kraj zaplatí drahám bezmála 800 milionů korun. Loni to bylo 760. "Požadujeme ale vysokou kvalitu služeb," dodal Kupka.
Boj o cestující: Student Agency zbrojí. Chce železnici
Znamená to mimo jiné nekompromisní pokuty za zpoždění a nevypravení vlaku, ale také za špinavý či nevytopený vagón.
O dodržování jízdního řádu budou kraj informovat přímo České dráhy, za pochybení při vykazování jim opět ze smlouvy hrozí pokuta.
"Čistotu vlaků budeme ověřovat při namátkových kontrolách a také na základě ohlasů od cestujících," popsal mluvčí. Kraj požaduje také průběžné obnovování vozového parku.
Nesmlouvavý postoj Středočechů k drahám nebyl v minulosti běžný, podle Kupky si už ale dráhy uvědomily, že je to vlastně v zájmu cestujících.
"Samozřejmě chápeme, že náklady se Českým drahám zvyšují. Proto připlatíme. Chceme ale odpovídající služby," řekl Kupka.
Někde miliony nemají
O patnáct milionů korun méně, než požadovaly, dostanou dráhy na Vysočině. "Toto nepokrytí představuje asi 260 tisíc takzvaných vlakokilometrů. Nám se podařilo sjednat snížení o pouhých 70 tisíc," uvedla mluvčí Kraje Vysočina Jitka Svatošová.
V praxi to znamená pokles celkového objemu osobní dopravy na Vysočině o 1,6%. Kraj slíbil, že lidé změnu příliš nepocítí. Zrušeny prý budou ty nejméně využívané spoje. Z jízdních řádů zmizí v březnu.
Třetího března nevyjedou také některé spoje v Pardubickém kraji. Ten dá drahám místo 266 milionů jen 263,7. Cestující tak denně přijdou o pětapadesát kilometrů jízdy.
Regionální spoje najely 70 procent všech kilometrů
Kraje si od Českých drah objednávají osobní a spěšné vlaky. Drahám hradí vzniklé ztráty.
Rychlíky objednává a platí ministerstvo dopravy. Pendolina České dráhy vypravují na své podnikatelské riziko.
Nejvíce kilometrů najedou regionální vlaky ve Středočeském kraji. Analytici spočítali, že například ve středu 9. ledna to bylo přes devětatřicet tisíc kilometrů.
Nejméně ujely regionální spoje ve stejný den v Karlovarském kraji - necelých sedm tisíc kilometrů.
Celkem najely osobní a spěšné vlaky po celé republice téměř 245 tisíc kilometrů. To bylo 70 procent z celkového objemu osobní dopravy v určený den.