Praha - V Česku přibylo za poslední roky školáků, kteří trpí obezitou nebo nadváhou, varuje Společnost pro výživu.
Její studie z roku 2010 ukázala, že problém s nadbytečnými kilogramy má téměř 15 procent dětí od sedmi do deseti let věku.
Je to o dvě procenta víc než ve studii z roku 2007.
Společnost pro výživu vyzvala při příležitosti Dne boje proti dětské obezitě, který je 25. května, učitele, pracovníky škol, družin, školních jídelen, lektory zájmových činností a rodiče k aktivnímu boji proti dětské obezitě a prosazování zdravého školního prostředí.
Obezita se řadí mezi civilizační onemocnění, která souvisejí s nezdravým životním stylem. Příčinou je vyšší příjem než výdej energie, tedy špatné stravovací návyky a nedostatek pohybu.
Obezita je příčinou dalších nemocí, které ohrožují život v dospělosti a zdravotnictví ekonomicky zatěžují.
Společnost apelovala na ministerstva školství a zdravotnictví, aby ve spolupráci s odborníky vydala doporučení k přijetí jednotné strategie podpory zdravého životního stylu ve zdravém prostředí školních zařízení.
Vznik dětské obezity ovlivňuje prostředí, ve kterém se děti pohybují a vyrůstají. Již v předškolním věku si mohou osvojovat návyky zdravého životního stylu a měly by v tom pokračovat i ve škole.
Počítače místo sportu
"Příkladem jsou školní jídelny, které by měly být místem praktického využití znalostí zdravé výživy. Ze zákona je jim to určeno, ale ne všechny školy a jejich zřizovatelé to tak vnímají," uvedl šéf Společnosti pro výživu, primář Petr Tláskal.
Pozastavil se nad tím, že v rámci podpory zdraví a informací o zdravé výživě se do škol dostává ovoce, mléko či zelenina, ale ze školních automatů mají děti kaloricky bohaté nápoje.
Podívejte se, jak s obezitou bojují v Americe:
Čas tráví u počítačů, místo aby sportovaly, a tak si zvykají na pohodlný sedavý způsob života. Pro jejich budoucí zdraví to podle Tláskala není dobré.
"Vytvářejme proto i ve školách prostředí, které bude všestranně podporovat zdraví mladé generace," uvedl.
Do boje s dětskou obezitou by se podle něj měly zapojit školy, rodiny, lékaři, průmysl a hlavně stát.
---------------------------------------------------------------------------------------------------