reklama
 
 

Bývalý ředitel Zelený se soudí s drahami. Dejte mi slíbený zlatý padák, požaduje

20. 10. 2015 18:30
Bývalý ředitel Českých drah Dalibor Zelený se u soudu domáhá toho, aby mu jeho bývalý zaměstnavatel vyplatil více než sedmimilionový zlatý padák. Ten mu prý po jeho odvolání z funkce loni v únoru zaručuje konkurenční doložka. České dráhy ale tvrdí, že na něj nemá nárok, protože doložku neschválily.

Praha - Bývalý ředitel Českých drah Dalibor Zelený se rozhodl jít proti svému někdejšímu zaměstnavateli. Zelený, kterého předloni v červenci povolal do služby "letní" ministr dopravy Zdeněk Žák, totiž podal žalobu, aby mu České dráhy vyplatily zlatý padák sedm milionů korun, který mu firma při uvedení do funkce v červenci 2013 slíbila. Výměnou za to se v konkurenční doložce zavázal, že rok po ukončení funkce nenastoupí k jinému dopravci.

O sedm měsíců později - a za nového ministra dopravy Antonína Prachaře - dozorčí rada Zeleného odvolala. Když ale požadoval vyplatit uvedený zlatý padák, nepochodil.

Šéf dozorčí rady drah a náměstek ministra dopravy Milan Feranec totiž oznámil, že nikde nenašel, že by dozorčí rada uvedenou doložku schválila. A ta tak podle něj není platná. Zelený proto podal žalobu, kterou Obvodní soud pro Prahu 1 začal projednávat v úterý.

Slušnost dodržet dohodu

"Je slušnost dodržet dohody, které uzavřu. Mně tu konkurenční doložku navrhly samy České dráhy," argumentoval před soudem Zelený. Podle něj to byla ve firmě zcela běžná věc a měli ji prý všichni vrcholoví manažeři. "Konkurenční doložka se u ČD uzavírá už roky. Musel ji podepsat každý manažer, který přicházel do styku s informacemi, aby nemohl v budoucnu způsobit firmě škodu," uvedl. A dvanáctiměsíční plat byl právě kompenzací za mlčenlivost.

Advokátka Českých drah Lenka Příkazská si ale stála za tím, že na konkurenční doložku neměl Zelený nárok. Kromě toho, že ji neschválila dozorčí rada, je neplatná prý i proto, že v uvedené době seděl na dvou židlích: byl jak předsedou představenstva, tak generálním ředitelem. "Byl to nepřípustný souběh funkcí," řekla.

"Nabídli nějaké podmínky, dohodu, a pak ji začali zpochybňovat, zatímco já ji musel dodržet, protože mi hrozily vysoké sankce," reagoval Zelený.

Zkusíme zatím jen měsíc

Ten se formálně domáhá zatím "pouze" 607 tisíc korun, tedy jedné dvanáctiny. "Je to z důvodu procesní ekonomie," uvedl Zeleného advokát Dominik Brůha. Kdyby totiž podal žalobu na celou částku, musel by na soudních poplatcích zaplatit 350 tisíc korun - pět procent z požadované částky. Takto zaplatil jen třicet tisíc korun a zbytek zaplatí v případě, že na tomto "vzorku" uspěje. "Pokud vyhrajeme tu část, je automaticky úspěšný i ten zbytek," podotkl Brůha.

Zelený se nyní živí poradenskou činností v železniční dopravě mimo území České republiky. "To jsem dělal i před nástupem do funkce," dodává Zelený, který byl na postu ředitele Českých drah již v letech 1998 až 2003.

Soud v úterý nerozhodl, případ bude projednávat počátkem prosince, dokdy musí obě strany dodat všechny důkazy.

autor: Marek Pokorný | 20. 10. 2015 18:30

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama