Praha - Ministerstvo zdravotnictví nechalo změřit, jak velký hluk zatěžuje lidi, kteří bydlí v okolí nejfrekventovanejších železnic. Měření se týkalo na 400 kilometrů tratí a odborníci byli překvapeni - drtivou většinu Čechů rámus železnice neobtěžuje, limit byl překročen u několika desítek obytných stavení v těsné blízkosti trati.
Podobné hlukové mapy úřad chystá také v okolí dálnic a silnic první třídy, u letišť a ve velkých městech. Na nich se právě pracuje a výsledek by měl být znám do konce roku.
Aktuálně cz. oslovilo několik odborníků a ti předpokládají, že údaje z připravovaných map budou podstatně horší než u právě dokončené železnice.
Železniční hlukové mapy budou během několika dní zveřejněny na Portálu veřejné správy.
Hluk není velký, ukazuje mapa
Z údajů na hlukových železničních mapách plyne, že většinu lidí žijících v úseku 1,5 kilometru od nejfrekventovanějších tratí hluk nadměrně neobtěžuje. Téměř nikoho by podle zjištěných údajů rámus neměl obtěžovat ani při spánku.
Zdravotní ústav v Ostravě zmapoval přibližně 400 kilometrů tratí v úsecích Praha - Česká Třebová, Olomouc - Ostrava a Velký Osek - Lysá nad Labem, což jsou tratě, po kterých projede nejvíce vlaků.
Úřady zkoumaly působení hluku železnice na 542 tisíc lidí. Celodenní limity hluku bývají překonány u zhruba 365 lidí, noční spánkové limity pak u 160 lidí.
Pro železniční dopravu stanovuje vyhláška celodenní hlukový limit na hodnotu 70 decibelů, noční na 65 decibelů.
Mapy také ukazují, jak trpí hlukem pacienti v nemocnicích okolo tratí. U šestnácti nemocnic celková hodnota hluku přesahuje 50 decibelů.
K čemu mapy budou
Do konce roku chce ministerstvo zdravotnictví připravit hlukové mapy také pro okolí letišť, dálnic a silnic první třídy a největších měst - Prahy, Brna a Ostravy.
"Na jejich základě vytipujeme kritická území a navrhneme řešení, jak situaci změnit," říká hlavní hygienik Michael Vít. Ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci s krajskými úřady vytvoří takzvané akční plány, které by měly hluk v zatížených lokalitách snížit.
Podle hlukových map stát bude určovat, kde se má stavět nový silniční obchvat, tunel nebo zvukotěsná bariéra.
Lékaři už prokázali, že obyvatelé žijící na hlučných místech mají ve srovnání s ostatními nadměrné problémy se sluchem, trpí větší mírou stresu a s tím souvisejícími psychickými problémy, mají oslabenou imunitu a jsou také více postižení kardiovaskulárními nemocemi.
Nadměrný hluk několikrát vyvolal protesty obyvatel, kteří se proti němu často obracejí i na soudy.