Žaloba na hluk. Lidé proti magistrátu neuspěli

Veronika Suchá, Pavel Baroch
17. 4. 2007 13:30
Podle soudu rychlé řešení neexistuje
Auto za autem. Tak to na pražské magistrále vypadá ve dne v noci.
Auto za autem. Tak to na pražské magistrále vypadá ve dne v noci. | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - Soud dnes zamítl žalobu skupiny lidí, kteří si stěžovali na magistrát kvůli hluku aut z pražské magistrály.

Obvodní soud v Praze 1 řekl, že hlukové normy jsou sice překračovány, ale magistrát nemá možnost situaci v krátké době napravit.

"Rozhodnutí by bylo nevykonatelné," stojí v odůvodnění rozsudku. Podle něj Praha problém neodmítá, ale prostě jej nemůže vyřešit. Magistrála, konkrétně ulice 5. května, navíc byla od svého vzniku pražskou dopravní tepnou.

"Soud nezpochybňuje skutečnost, že hluk překračuje míru uloženou hygienickými předpisy. Jde o obtěžování, které ale vychází z poměrů v lokalitě," řekla soudkyně. "Není pochyb, že bydlení v takových podmínkách není příjemné," uznala.

Vlastníci domů byli výrokem jednoznačně zklamáni. "Určitě se odvoláme. Předložili jsme soudu důkazy, že hluk jednoznačně překračuje normy," řekla Alžběta Rejchrtová, předsedkyně sdružení nazvaného Občané postižení Severojižní magistrálou.

Hlučnost prý navíc narůstá. "Nové administrativní budovy přitahují na magistrálu další auta," tvrdí Rejchrtová.

Soud uznal námitky magistrátu, podle kterých Praha například nemůže sama omezit na komunikaci nejvyšší povolenou rychlost, jak občané požadovali. "Vybudování tunelu by zase byla otázka mnoha let. Se závěry soudu se zcela ztotožňujeme," řekl Aktuálně.cz právní zástupce magistrátu František Gebauer.

Podle něj by šlo splnit hlukové limity, jen pokud by se provoz na magistrále snížil na jednu desetinu. "To by byla katastrofa."

Lidé proti hluku bojují už třináct let  

Různými způsoby bojují lidé ze sdružení Občané postižení Severojižní magistrálou proti hluku desetitisíců vozů už třináct let. Jde podle ČTK o družstevníky a vlastníky jednoho tisíce bytů v blízkosti magistrály.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Je to vůbec poprvé, co se soud zabýval podobnou žalobou na město jako vlastníka pozemní komunikace.

Vlastníci a družstevníci, kteří Prahu žalovali, chtějí podle svých slov hlavně zlepšit kvalitu života. S hlukem se potýkají ve dne i v noci, kdy hustá doprava také neustává. "Nedávno jsme opravovali fasádu domu. Po několika málo letech je kvůli množství aut, která kolem projednou, úplně zničená. Přitom to stálo několik milionů," říká jeden z bojovníků proti hluku Zdeněk Synáč. 

Obyvatelé se opírali především o znalecké posudky a měření, podle kterých dosahuje hluk z projíždějících aut téměř 70 decibelů ve dne a 60 decibelů v noci. Základní hygienický limit je přitom 60 decibelů ve dne a 50 decibelů v noci.

Občané požadují, aby město upustilo od plánu na výstavby ramp a osmimetrové zdi, podle nich to není dostatečné řešení. Chtějí naopak, aby auta jezdila novým tunelem nebo aby zdarma dostali protihluková okna.

Hluk by mělo podle nich snížit také omezení rychlosti a provozu na magistrále a zavedení mýtného na Nuselském mostě.

Město tvrdí, že řešením je pouze dokončení pražského obchvatu včetně vyřešení celé dopravní situace v Praze. Město také připomíná, že povolenou rychlost samo nařídit nemůže.

Hluk vs. zdraví

JAK ŠKODÍ DECIBELY

  • Už při mírném zvýšení hlukové zátěže reaguje organismus například zvýšením srdeční frekvence, krevního tlaku, svalového napětí či rozvojem únavy.
  • Při dlouhodobém působení urychluje hluk vznik civilizačních chorob, jako jsou infarkt, cukrovka či poruchy imunitního systému, nebo zhoršuje průběh těchto chorob.
  • Prodlužuje se doba usínání a zhoršuje se kvalita spánku, což vede k únavě a snížené výkonnosti.
  • Hluk působí i na psychiku, člověk je rozmrzelý, zhoršuje se soustředění, učení, tvůrčí schopnosti.

Statisíce lidí v hluku

Podle kvalifikovaných odhadů musí v prostředí, kde jsou překračovány hygienické limity hluku, žít statisíce lidí. Příliš mnoho decibelů přitom prokazatelně škodí zdraví. 

Zákon o ochraně veřejného zdraví, který platí od roku 2001, přitom ukládá správcům komunikací - státu, městu a krajům - vyměnit okna za protihluková, vybudovat ochranné bariéry nebo upravit povrch vozovky, pokud hluk překračuje limity.

"Základní problém je asi v tom, že interpretace zákona umožňuje vyřešit všechna místa s nadlimitním hlukem okamžitě s vydáním zákonů. To ale není samozřejmě technicky ani finančně možné," řekl před časem Aktuálně.cz Karel Horníček z Ředitelství silnic a dálnic, které se stará o všechny dálnice a silnice I. třídy.

Praha není jediným městem, kde se lidé proti hluku bouří. Ekologické organizace odhadují, že například v Plzni bude v nejbližší době podáno pět podobných "protihlukových" žalob.

 

Právě se děje

Další zprávy