Bodový systém zabral. Ale jen u pásů a autosedaček

Pavel Baroch
28. 6. 2007 13:10
Povolenou rychlost naopak řidiči zase překračují
Radnice Prahy 6 nechala v ulici Ankarská na sídlišti Petřiny instalovat toto upozornění pro řidiče.
Radnice Prahy 6 nechala v ulici Ankarská na sídlišti Petřiny instalovat toto upozornění pro řidiče. | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Praha - Bodový systém dopravních přestupků, který na českých silnicích začala platit před rokem, změnil chování řidičů zatím jen částečně. Zatímco napomohl k tomu, aby se víc řidičů před jízdou připoutali bezpečnostním pásem nebo aby děti jezdily pouze v autosedačkách, u dodržování povolené rychlosti jsou výsledky výrazně slabší.

Z průzkumu brněnského Centra dopravního výzkumu vyplývá, že motoristé nejvíce dodržovali povolenou rychlost bezprostředně po zavedení bodového systému vloni v létě. "Po prvotním zlepšení to ale pomalu upadalo," konstatovala Pavlína Skládaná z Centra dopravního výzkumu.

Bezpečnostní pásy a síla zvyku

Skládaná uvedla, že u bezpečnostních pásů, cyklistických přileb či dětských autosedaček jde především o zvyk.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

"Používání bezpečnostních pásů je do značné míry otázkou zvyku. Část lidí, kteří začali používat pásy z obavy ze sankcí, si toto chování zautomatizují," konstatovala Pavlína Skládaná.

Stejný efekt jako u pásů zafungoval i u dětských autosedaček a u přileb, které musí od loňského července nosit cyklisté mladší osmnácti let.

"Ti, kteří po červencové novele zakoupili dětské sedačky nebo cyklistické přilby, toto vybavení nezahodí. Trvalá kontrola a informační kampaně, které účastníky silničního provozu ujistí, že jejich používání je v jejich vlastním zájmu, tento trend vhodně upevní a podpoří," vysvětlila Skládaná.

U rychlosti je nutná kontrola

Naopak u dodržování povolené rychlosti je podle Skládané nutná dost velká sebekontrola řidičů. A k té potřebují mnozí šoféři patřičnou motivaci, tedy kontrolu.

Policejní radar měří rychlost v Dlouhopolsku.
Policejní radar měří rychlost v Dlouhopolsku. | Foto: Ondřej Besperát

"Pokud řidič ví, že není sledován, není motivován," tvrdí Pavlína Skládaná z Centra dopravního výzkumu. "Bodový systém je dobrý, ale je potřeba důsledný dohled," dodala.

Ačkoli centrum svůj výzkum provedlo půl roku po zavedení bodového systému, aktuální údaje ministerstva dopravy potvrzují, že právě nedovolená rychlost je nejčastějším bodovaným přestupkem. Úřady řeší každý den v průměru 465 případů překročení dovolené rychlosti. Řidičů, kteří nejsou připoutaní, je denně 125.

Zatímco bezprostředně po zavedení bodového systému mrtvých na silnicích výrazně ubylo, postupně se tento trend zhoršoval. Letos je dokonce mrtvých více než vloni.

"Odmítáme tvrzení, že by bodový systém selhal. Na druhou stranu je potřeba přiznat, že je méně účinný, než se očekávalo," uvádí se v analýze ministerstva dopravy, kterou má Aktuálně.cz k dispozici.

Komise posoudí, co dál s body

Ministerstvo dopravy plánuje, že v červenci zřídí speciální odbornou komisi, která by měla posoudit roční fungování bodového systému a doporučit další postup.

Foto: Ludvík Hradilek

Ve hře jsou tři varianty. První je velká, komplexní novela zákona o silničním provozu, která by například mohla zvýšit maximální počet trestných bodů z dvanácti na osmnáct. "Jenže taková novela by trvala velmi dlouho, i několik let," upozornil mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Druhou možností je další malá, technická novela. Tedy podobná té, kterou v tuto chvíli projednává parlament a která počítá například se zmírněním trestů za nepovolené parkování na místech pro invalidy.

Poslední možností je, že se současná pravidla silničního provozu nechají platit dál beze změny a posoudí se podrobněji až za několik let.

 

Právě se děje

Další zprávy