ČT se mstí za moje výroky, chce mě dehonestovat, píše Babiš ve stížnosti. Televize chce vidět důkazy

Radek Dragoun Radek Dragoun
Aktualizováno 9. 2. 2017 17:29
Ministr financí Andrej Babiš podal stížnost Radě České televize kvůli dvěma reportážím, které se zabývaly jeho nákupem korunových dluhopisů Agrofertu. Šéf ANO ve stížnosti píše, že reportáže jsou osobní mstou České televize za jeho dřívější výroky na adresu veřejnoprávního média. Televize navíc podle ministra vede proti jeho osobě dlouhodobou politickou kampaň. Babiš si už navíc na konci ledna stěžoval na reportáž v pořadu Události, komentáře, která z premiéra Bohuslava Sobotky údajně dělala čestného a spravedlivého politika.
Reportáž pořadu Reportéři ČT, kvůli které Andrej Babiš podal stížnost. | Video: Česká televize

Praha – Ministr financí Andrej Babiš v minulém týdnu poslal stížnost Radě České televize kvůli reportážím v pořadech 168 hodin a Reportéři ČT, které informovaly o jeho nákupu korunových dluhopisů společnosti Agrofert. Podle ministra obě tyto reportáže vyvolávají podezření, že měly politický podtext a jejich "hlavním smyslem byla dehonestace a skandalizace jeho osoby".

Babiš ve stížnosti, kterou má redakce Aktuálně.cz k dispozici, považuje reportáže za osobní mstu České televize za jeho předchozí výroky na adresu veřejnoprávního média. Reportáže navíc podle něj zapadají do dlouhodobé politické kampaně, kterou proti němu údajně Česká televize vede.

Reportáže podle stížnosti porušily hned několik článků Kodexu České televize. Zejména se prý provinily tím, že "zamlčely prokazatelně známé, klíčové informace o celé věci".

Ministrovi se nelíbilo, že mu podle ČT na nákup dluhopisů chybělo bezmála 150 milionů korun. Reportéři totiž pracovali s Babišovým prvotním vyjádřením ze začátku ledna, podle něž jeho čistý příjem činil více než 1,5 miliardy korun. O čtrnáct dní později výši svých příjmů navýšil na více než 2,5 miliardy korun s tím, že tentokrát do nich započítal i nezdanitelné příjmy. Babiš kritizuje, že v reportáži se operuje pouze s prvotním údajem, přestože Česká televize měla už dávno doplňující informace o vyšších příjmech k dispozici.

Reportáže navíc měly podle stížnosti "výrazně politický kontext a namísto informativního obohacení diváka se staly arénou pro politický boj". A to zejména kvůli komentářům premiéra Bohuslava Sobotky a vicepremiéra Pavla Bělobrádka, které byly vydávané za fundovaná stanoviska, ačkoliv byly podle Babiše neinformované. Naopak jeho vyjádření se v divácích snaží vyvolat pocit, že nejsou věrohodná.

Babišovi se nelíbí také to, že se podle pořadu Reportéři ČT mohl dopustit trestného činu zkrácení daní. Jednokorunové dluhopisy přitom ve stížnosti označuje za běžnou praxi, která byla navíc v souladu se zákony. Obvinění je podle Babiše vzneseno bez "sebemenší opory v relevantních skutečnostech".

Podle ministra se tak "příslušní redaktoři v důsledku porušení Kodexu ČT dopustili porušení pracovní kázně" a žádá televizi, "aby v této souvislosti přijala ve vztahu k těmto redaktorům odpovídající opatření, včetně odpovídajících opatření pracovněprávních".

Česká televize za prací svých reportérů stojí. "Rada České televize stížnost ministra financí obdržela a bude se jí zabývat. Česká televize znění stížnosti zatím nezná, ale předpokládá, že ji Rada pověří jejím vyřízením. V této chvíli rozhodně nemáme důvod pochybovat o práci týmu reportážní publicistiky a nebudeme jej mít do doby, kdy Andrej Babiš předloží důkazy o tom, že jsou naši reportéři 'zkorumpovaná pakáž' a pracují na objednávku," řekla Aktuálně.cz mluvčí televize Alžběta Plívová.

Rada České televize bude ministrovu stížnost řešit nejdříve 15. února, kdy má naplánované nejbližší jednání.

Babiš si stěžoval i na Události, komentáře

Den před odvysíláním kritizovaného pořadu 168 hodin poslal ministr financí Radě České televize dopis, který má rovněž redakce Aktuálně.cz k dispozici. V něm předseda ANO kritizoval vysílání pořadu ČT24 Události, komentáře. Nelíbila se mu pasáž věnována sporu o jmenování Karla Srpa do etické komise. Ohradil se proti volbě hosta Miroslava Vodrážky, který je členem Centra pro dokumentaci totalitních režimů, a jeho údajné extrémním názorům, zpochybňujícím fungování soudů a demokracie. Z pořadu pak podle Babiše vychází premiér Sobotka jako "čestný a spravedlivý politik" na rozdíl od jiných, na které bylo nepřímo poukazováno.

Babišovi rovněž v reportáži vadilo, že na pozadí za hosty byly zobrazovány náhledy dokumentů ze svazků Státní bezpečnosti. Ministrovi připadalo, že obrázky týkající se jeho osoby byly větší a lépe čitelné. Divákovi tak byla podle něho podsouvána podprahová informace, že patří mezi spolupracovníky StB, přestože existuje pravomocné rozhodnutí soudu, které rozhodlo o opaku.

 

Právě se děje

před 18 minutami

Salač zajel v trénincích Moto3 v Aragónu šestý nejlepší čas

Český motocyklový závodník Filip Salač si v pátek v rámci Velké cenu Aragónu třídy Moto3 zapsal v kombinovaném pořadí obou měřených tréninků šestý nejlepší čas. Výkonem 1:59,103 minuty zaostal o půl vteřiny za nejrychlejším mužem dne, jímž se stal Ital Andrea Migno. Salačův týmový kolega Jakub Kornfeil obsadil dvanáctou příčku se ztrátou tři čtvrtě vteřiny na lídra.

Další zprávy