Autobusy stály. Kdo za to může?

Martina Macková
4. 8. 2006 23:35
Analýza - Autobusy na Ústecku už jezdí. Zavinil výpadek dopravy kraj, který nechce utrácet peníze, nebo firma, která nechce skončit v krachu?

Na tuto otázku zřejmě odpoví až soudy. Právě v soudní síni skončí kauza několika dní, kdy lidé z ústeckého regionu museli chodit pěšky. Zatím padlo několik žalob, ústavní stížnost a trestní oznámení.

Problémy s platbami za dopravu přitom řeší takřka všechny kraje. Zatím se ale - narozdíl od ústeckého krajského úřadu - s dopravci vždy dohodly. Jen loni několik krajů vedlo spor s Českými drahami o to, kolik jim mají doplácet za železniční spoje.

Vztah dopravců s kraji je napjatý a neexistují v něm přesná pravidla. Kraj například zatím ani nemůže na zajištění dopravní obslužnosti vypsat výběrové řízení.

Nebudeme to platit

Ústecký kraj pobouřilo, že si jeho Dopravní podnik Ústeckého kraje (DPÚK) letos vyčíslil ztrátu na 315 milionů korun. Loni dostal od kraje 180 milionů korun. Poskytl prý ale kraji služby za 254 milionů.

Většina zastávek v Ústí nad Labem zůstala během dne opuštěná.
Většina zastávek v Ústí nad Labem zůstala během dne opuštěná. | Foto: Topí Pigula
  • ÚSTECKO ČTYŘI DNY BEZ AUTOBUSŮ
    Autobusové linky v ústeckém kraji začaly v pátek v šest hodin vpodvečer opět jezdit. Kritická situace v dopravě po čtyřech dnech skončila.

Podle hejtmana Šulce je takové navýšení nepřípustné. Říká: firma nás měla podle zákona upozornit tři měsíce dopředu, že přestane jezdit a měla požádat o odejmutí licencí. Jinak musí linky provozovat. Kraj podal trestní oznámení.

Nelze jezdit zadarmo, brání se firma, kterou kraj prý žene do finanční ztráty. Dopravce zároveň nechce přijít o zakázky. Proto nepožádál o odejmutí licencí, z nichž mnohé jsou ziskové.

"Kraj neplatí a přitom musí platit," řekl deníku Aktuálně.cz mluvčí Dopravního podniku Ústeckého kraje Marek Ženkl. Dopravce podal před dvěma týdny stížnost k Ústavnímu soudu, žalobu na stát a na kraj, kterému vypočetl za uplynulé roky a letošních pět měsíců dluh přes 274 milionů korun.

Kraj nás ohrožuje

Firma tvrdí, že kraj porušuje zákony a ohrožuje existenci firmy. Pokud neplatí, dopravce nemůže dál jezdit na linkách. Upozornit na to dopředu a požádat o odejmutí licencí prý nemusí. "Ustanovení zákona neplatí pro dopravce, který provozuje veřejnou službu, ale pro komerční firmy," tvrdí mluvčí Ženkl.

Ministerstvo dopravy není v otázce výkladu zákonů jednoznačné. "Je to špatně. Dopravce musí tři měsíce dopředu upozornit, že ukončí provoz na linkách veřejné dopravy," řekla nejprve deníku Aktuálně.cz mluvčí ministerstva Marcela Žižková. Vzápětí ale na upřesňující dotazy právníci připustili, že se to skutečně týká jen firem, které neprovozují veřejnou dopravu.

Na Ústecku od 1. srpna nejezdí dvě třetiny autobusových linek
Na Ústecku od 1. srpna nejezdí dvě třetiny autobusových linek | Foto: Topí Pigula

Dopravní expert Jan Kašík pro Českou televizi uvedl, že firma dodávala kraji veřejnou službu. "Dopravce má nárok přesně na to, jaké jsou jeho náklady, to stanoví zákon. Vůbec nemůže být diskuse o tom, jestli jsou přemrštěné, protože prostě náklady jsou de facto stanovenou cenou, která na konci roku vyjde," míní.

Kraje hradí dopravců tzv. prokazatelnou ztrátu, tedy rozdíl mezi náklady a výnosy. K tomu ještě připočítávají přiměřený zisk na obnovu vozů. Například karlovarský kraj platí za kilometr dopravci 24,20 korun, k tomu dalších 7,80 korun, tedy celkem 32 korun za kilometr.

Jiné kraje: Je třeba se domluvit

Úředníci z jiných krajů, kteří jednají s dopravními firmami o veřejných linkách, potvrzují jediné: o tom, kolik kraj bude nakonec platit, je třeba tvrdě vyjednávat.

"Jednáme průběžně celý rok. Sedíme a prověřujeme každou položku. Jednání bývají někdy úporná. Ale jinak to nejde," řekl deníku Aktuálně.cz vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství Karlovarského kraje Milan Novák. Jeho kraj vyplácí třináct autobusových dopravců.

Jindy rušná autobusová nádraží zející prázdnotou, opuštěné zastávky, tak vypadalo dnešní ráno v Ústeckém kraji.
Jindy rušná autobusová nádraží zející prázdnotou, opuštěné zastávky, tak vypadalo dnešní ráno v Ústeckém kraji. | Foto: Topí Pigula

Stejně hovoří také úředníci z Olomouckého kraje a kraje Vysočina, které deník Aktuálně.cz oslovil. "Je to vyjednání možného. Firma se vždy bude snažit utržit co nejvíce a kraj dát co nejméně," potvrzují.

Žádný z těchto krajů dosud neměnil dopravce a ani nijak výrazně nezměil rozsah veřejné dopravy. Všechny tři kraje také potvrzují, že cenu dopravci zvyšují rok od roku pouze zhruba o inflaci.

Ústí jako precedens

"Pokud je uzavřena smlouva, kraj musí dopravci prokazatelnou ztrátu hradit, dopravce se totiž zavázal, že bude provozovat i ztrátové spoje," říká vedoucí oddělení dopravní obslužnosti kraje Vysočina Zdeněk Navrkal. "To, co se děje v Ústí, je precedens," míní.

Kraj Vysočina dotuje ročně autobusové linky 220,6 miliony korun, Českým drahám a jednomu menšímu přepravci pak posílá 248 milionů.

Zdá se, že v Ústí selhala schopnost dohody. A kraj se také rozhodl řešit problém, který se - zdá se - dnes vyřešit nedá. "Ústecký kraj nedovedl řádně stanovit rozsah veřejné služby a zklamal v zajištění trvalé dopravní obslužnosti. Na druhé straně dopravce sám svévolně stanovuje rozsah služby, což mu nepřísluší," míní expert Kašík.

"Správa nepracovala dostatečně kvalitně a došlo ke stavu, který je, a ten dopravce v podstatě dle zákona má nyní nárok na plnění, které požaduje," dodal Kašík.

Na Ústecku dnes nevyjely dvě třetiny autobusů ČSAD Ústí nad Labem
Na Ústecku dnes nevyjely dvě třetiny autobusů ČSAD Ústí nad Labem | Foto: Topí Pigula

Problém v systému

Sporu nepomohl ani současný systém, který vztahy krajů a dopravců upravuje.

Pokud se kraj dnes rozhodne vyměnit dopravce, nebo ho chce vybrat na základě tržních principů, narazí na problémy. Výběr dopravců totiž nepodléhá zákonu o veřejných zakázkách.

Zákony podle expertů prakticky mluví pouze o tom, že je potřeba zajistit veřejnou službu v celém rozsahu a cena je stanovená skutečnými náklady dopravce.

"Cena ale vůbec nemůže být předmětem soutěže. Je to problém, který řeší celá Evropa, jak dostat tržní principy do tohoto vztahu mezi dopravcem a objednatelem. Vyřešeno to není, takže není na kraji a dopravci, aby toto řešili. To je otázka ministerstva dopravy a otázka let," uvedl Kašík.

"Až od roku 2008 se připravujeme na to, že bude možné vypsat výběrová řízení na dopravce," potvrzuje Zdeněk Kocourek, vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství z Olomouckého kraje, který platí 19 dopravcům ročně přes 250 milionů korun.

Ministerstvo dopravy uvedlo, že návrh nařízení, které bude upravovat proces výběru dopravce při zajišťování dopravní obslužnosti, v současné době projednávají orgány Evropské unie.

 

Právě se děje

Další zprávy