Objev dne - Boj o stamiliardovou zakázku na dostavbu Temelína, která je krom jiného i významnou lobbistickou událostí, pronikl na inzertní stránky bulvárních médií.
V lednu vyšel v nedělníku Aha! inzerát, podle něhož jadernou elektrárnu v případě úspěchu americko-japonské společnosti Westinghouse „zaplaví“ málo kvalitní čínské technologie i pracovní síly – a to na úkor Čechů a domácího průmyslu.
Temelínský inzerát vyšel 20. ledna pod titulkem Jaderná elektrárna Temelín v hledáčku čínského molochu a v listu patřícím do stáje Ringier Axel Springer byl publikován zhruba ve stejné době, kdy švýcarsko-německé vydavatelství řešilo skandál s nepravdivým, a jak se ukázalo i zákon porušujícím inzerátem namířeným proti Karlu Schwarzenbergovi.
Text komerčního sdělení na adresu Westinghouse rozehrává emoce s xenofobním podtextem podobně jako ten, který vyšel v den voleb se „sudetským“ varováním o ministru Schwarzenbergovi.
Síla půldruhé miliardy
Hlavním tématem je spolupráce mezi společností Westinghouse a čínským jaderným průmyslem, konkrétně na reaktoru AP100, který USA nabízejí ČEZu pro Temelín, a mimo jiné se tu píše: „Desetimilionové Česko bude čelit Číně s miliardou a půl obyvatel. A zatímco se budou čeští strojní konstruktéři snažit vyslovit ‚ni hao‘ se správnou intonací, nejednou si s dojetím vzpomenou na ‚bon jour‘.“
K zadání inzerátu, který Westinghouse označuje přímo za lživý, se nehlásí žádný z konkurenčních gigantů, které se o české jaderné miliardy ucházejí. „Průběžně inzerujeme, především v technických titulech, s Aha! jsme v kontakt nikdy nevstoupili,“ sdělil například Insideru Aleš Pospíšil z PR agentury Grayling, která zastupuje konsorcium MIR.1200 v Česku.
Jednoznačně zadání inzerátu odmítla také PR manažerka Arevy Tereza Procházková z agentury Best Communications.
Vydavatelství Ringier se k zadavateli inzerátu nevyjádřilo. „Zadavatele inzerce sdělujeme v případě, že pro nás taková povinnost vyplývá z právních předpisů,“ uvedla mluvčí Ringieru Kateřina Kuchařová.
Vzhledem k tomu, že v případě temelínského inzerátu nejde o politickou kampaň, zákon po vydavateli otištění jména zadavatele ani nepožaduje. „Obecně ale platí, že taková inzerce musí být řádně označená jako inzerce,“ uvedl výkonný ředitel Rady pro reklamu Ladislav Šťastný.
Inzerát má formu článku, označení coby komerční sdělení však nese. V záhlaví v pravém horním rohu stojí nápis INZERCE. Text má dvě hlavní tematické linky: Westinghouse prý bude využívat málo kvalitní dodávky a technologie z Číny, a bude tak navíc činit na úkor českých pracovních míst.
Lživé, zní z Westinghouse
Westinghouse se proti inzerátu ohradil. „Inzerát je lživý. Fakta jsou taková, že Westinghouse momentálně staví osm bloků AP1000 na dvou kontinentech. V Číně Westinghouse provádí transfer technologií a školení personálu, aby si čínská strana případně mohla další tyto elektrárny stavět bez podpory a vedení Westinghouse,“ vzkázal Insideru Mike Kirst, evropský viceprezident společnosti.
Text inzerátu naopak vyzdvihuje francouzského uchazeče o Temelín – společnost Areva. Trochu překvapivě – francouzská státní firma totiž už z tendru vypadla a její šance na návrat do soutěže klesly i s pondělním zamítavým vyjádřením českého antimonopolního úřadu k jejímu odvolání se proti rozhodnutí ČEZu.
„Ne nadarmo premiér Petr Nečas vyjádřil lítost nad vyloučením z tendru společnosti Areva. Místo vítězné světové expanze českého jaderného strojírenství nastává éra čínského komunistického pochodu. Po čínských hračkách, plastovém nádobí, tričkách, autech a padělaných iPhonech se na evropský trh derou jaderné technologie Made in China. A nejen technologie, ale i pracovní síla,“ píše se dále v inzerátu, který se ze tří původních adeptů na dostavbu nezmiňuje pouze o rusko-českém konsorciu MIR.1200.
Lobbing velmocí
O historicky největším českém tendru se mluví také v souvislosti s masivním lobbingem v režii velmocí. A v kontrastu k tomuto inzerátu v Aha! stojí vrcholné státní návštěvy světových politiků nebo prestižní pozvánky pro české představitele. Například v těchto dnech v USA pobývá ministr průmyslu Martin Kuba.
„Taková strategie (jakou představuje zmíněný inzerát) se využívá, pokud chce nějaký subjekt vyvolat určitý dojem nebo diskusi. Lidé si pak ani třeba nepamatují, odkud informaci mají, v povědomí jim nicméně zůstane,“ vysvětluje mediální odborník Daniel Köppl, co může akce v bulváru sledovat.
Tereza Šídlová