Stát do roku 2020 nedokončí žádnou novou dálnici

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
2. 7. 2013 9:09
V příštích deseti letech bude stát investovat do nových silnic 200 miliard korun. Přesto nebude dokončeno druhé spojení Čech s Moravou, nezprovozní se žádná rychlostní komunikace do Rakouska a dvě krajská města, České Budějovice a Karlovy Vary, nebudou nadále napojena na dálniční síť. Zjištění Petra Holuba.
Foto: Tomáš Kunc

Objev dne - V příštích deseti letech bude stát investovat do nových silnic 200 miliard korun. Přesto nebude dokončeno druhé spojení Čech s Moravou, nezprovozní se žádná rychlostní komunikace do Rakouska a dvě krajská města, České Budějovice a Karlovy Vary, nebudou nadále napojena na dálniční síť.

Ukazuje to plán výstavby dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy, známý pod zkratkou SeStra II, který poslalo ministerstvo dopravy v polovině června k projednání do vlády.

Zpoždění pět až deset let

Dokument odstupujícího ministra dopravy Zbyňka Stanjury ukazuje, že český stát nemůže zahájit žádnou velkou silniční stavbu a dokončit ji ještě před rokem 2020. Státní prostředky i s evropskou podporou totiž stačí pouze na dokončení velkých staveb, které byly zahájeny v minulém desetiletí.

Česko tak bude ještě řadu let dokončovat plány vlády premiéra Mirka Topolánka a jeho ministra dopravy Aleše Řebíčka, kteří většinu dosud nedokončených staveb v roce 2007 zahájili.

Stanjurův dokument dnes slibuje, že dálnice D8, která konečně spojí Prahu a Ústí nad Labem s Drážďany, bude dokončena v roce 2015. Podle Řebíčkových plánu z roku 2007 však měla být hotova o pět let dříve.

V roce 2018 bude dokončena moravská část dálnice D1 mezi Kroměříží a Lipníkem nad Bečvou. Řebíček plánoval dokončení už loni, tedy o šest let dříve.

Ve stejném roce dosáhne dálnice do Hradce Králové a dále do Jaroměře, původně se ovšem počítalo s letošním termínem. Po východní části pražského obchvatu se začne jezdit v roce 2021, zpoždění proti Řebíčkovým plánům činí jedenáct let.

Do Rakouska jen po dvou pruzích

Stanjura doporučuje investovat do nového spojení Čech s Moravou po rychlostní silnici R35. Investice 33 miliard však zaplatí pouze pětasedmdesát kilometrů z Hradce Králové do Svitav, na dalších třicet kilometrů do Mohelnice už nezbývá.

Snaha spojit Česko s Rakouskem čtyřproudou silnicí má nejblíže k realizaci v jižních Čechách. Ministerstvo by chtělo postavit za 22 miliard dalších padesát kilometrů dálnice D3 z Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic. Do roku 2020 se však nezačne stavět dvacet kilometrů z Budějovic na státní hranici, výjimkou bude tříkilometrový nebezpečný úsek z Nažidel do Dolního Dvořiště.

S dlouho chystanou „vídeňskou dálnicí“ z Brna na rakouskou hranici u Mikulova Stanjurův plán nepočítá. Možnost spojit Moravu s Rakouskem obchvatem kolem Břeclavi znemožnila před necelými třemi roky Nečasova vláda, která rozhodla, že břeclavský obchvat vystačí se dvěma pruhy. Dokončení dvoupruhového obchvatu se plánuje na rok 2022.

Co všechno se nepostaví

Vedle vídeňské dálnice R52 nepočítá ministerstvo dopravy ani s tím, že dálnice D3 spojí jižní Čechy s Prahou. Stavět se nebude severní část pražského okruhu ani silnice R6 z hlavního město do Karlových Varů nebo R7 do Loun a Žatce. Nejméně deset let počká i silnice R48 z Hranic na Moravě do Frýdku-Místku. Podle Řebíčkových plánů měly být všechny zmíněné silnice v provozu už letos.

Po zkušenostech s takovým zpožděním nejde vyloučit, že se zdrží také některé velké stavby plánované na příští desetiletí.

Hlavním kandidátem se stala sedmikilometrová část obchvatu Budějovic na dálnici D3 mezi Úsilným a Hodějovicemi. S plánovanými náklady 915 milionů na kilometr dosahuje stejné ceny jako dálnice D8 přes České středohoří a může jako jediná z nových staveb ohrozit primát nejdražších silnic v Česku, o který se dělí jižní obchvat Prahy a průtah Ostravou, kde stál kilometr silnice přes miliardu korun. Jihočeský obchvat s jedním tunelem a třemi mimoúrovňovými křižovatkami ovšem může během stavby podražit.

Klid ve městech

Český stavbařům se tradičně daří dokončovat menší stavby s náklady do miliardy korun, zvláště obchvaty okolo menších a středně velkých měst. Proto se dá předpokládat, že už okolo roku 2020 budou automobily podle Stanjurových plánů objíždět také Opavu, Havlíčkův Brod, Chrudim, Znojmo, Svitavy, Českou Lípu, Otrokovice, Jaroměř, Přeštice, a Nové Město nad Metují.

Největší zkouškou mezi obchvaty budou silnice okolo Frýdku-Místku a Třince, které se plánují už desítky let, k jejich zahájení se však jednoznačně hlásí až ministr dopravy z Moravskoslezského kraje, kde obě města leží.

Petr Holub

 

 

Právě se děje

Další zprávy