Proč je pro Petra Kellnera důležité mít mobily

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
18. 1. 2013 13:55
Pro ambiciózního Kellnera, schopného investovat desítky miliard korun, je to životní výzva. Obzvlášť když ví, že český trh je v pohybu. Po loňském nástupu Bleskmobilu je na startu hned několik nových virtuálních operátorů. Přijdou změny, jaké tu nebyly od nástupu třetího operátora Oskara, dnešního Vodafonu.
Foto: Tomáš Kunc

Byznys - Vrcholící aukce kmitočtů pro rychlé mobilní sítě bude rozhodující pro další tuzemský byznys Petra Kellnera na řadu let dopředu. Poté, co opustil pojišťovnictví, jsou telekomunikace nejlogičtějším prostorem, do kterého se může pustit.

Náhradní Kellnerovou vlajkovou lodí se po České pojišťovně mohla stát splátková společnost Home Credit, jenomže tu manažersky plně přenechává bývalému partnerovi Jiřímu Šmejcovi. Potřebuje novou výraznou aktivitu. Další retailovou značku, která by měla stejný zvuk jako brand „Česká pojišťovna“, ale zároveň stejný rozvojový potenciál jako Home Credit.

V aukci o mobilní kmitočty se podle některých odhadů už cena vyšplhala na dvojnásobek vyvolávací, tedy na 15 miliard korun. Přes úzkostlivě dodržovanou mlčenlivost všech čtyř hráčů (Kellnera i tří mobilních operátorů) je znát, že roste nervozita. „Někteří se evidentně blíží svým cenovým limitům. Všichni doufáme, že to skončí každým dnem,“ popsal atmosféru zdroj jedné z licitujících firem.

Pro ambiciózního Kellnera, schopného investovat desítky miliard korun, je to životní výzva. Obzvlášť když ví, že český trh je v pohybu. Po loňském nástupu Bleskmobilu je na startu hned několik nových virtuálních operátorů. Přijdou změny, jaké tu nebyly od nástupu třetího operátora Oskara, dnešního Vodafonu.

Oprášený plán

Zájem PPF o telekomunikace nepřišel s loni vyhlášenou aukcí. Už dříve tu padaly úvahy o založení virtuálního operátora. Jenomže vstupu „virtuálů“ na trh vládnoucí silná trojka léta úspěšně bránila. Navíc Kellnera od koketérie s telekomunikacemi odradila zkušenost Penty, která rozjela dva takové projekty - v Polsku a v Česku. Ani v jednom neuspěla. Jen na investici do českého operátora U:fon Penta prodělala zhruba dvě miliardy korun.

Loni ale v PPF někdejší úvahy znovu oprášili. Mají manažery, kteří disponují zkušeností s telekomunikačním start-upem. Šéf Kellnerovy investiční divize Martin Štefunko přišel z Penty, úskalí i potenciál branže dobře zná. Na sklonku předloňského roku Štefunko do PPF přivedl Tomáše Budníka, exšéfa firmy Mobilkom, jež ještě v rámci Penty U:fon provozovala.  Budník před Mobilkomem prošel Českým Telecomem a technologickou firmou GTS. Nedokázal sice Pentě její upadající investici zachránit (Penta pak Mobilkom prodala a ten pod novým majitelem zkrachoval), má ale přesto jako manažer dobrou pověst. Přinejmenším dokázal kdysi dostat Mobilkom provozně ze ztrát.

Do PPF přišel Budník koncem roku 2011. Původně měl řídit ruský projekt retailového řetězce Eldorado, ale nikdy se neodhodlal k přestěhování do Moskvy. PPF pro něj nakonec našla uplatnění doma - a v branži, kde má zkušenost.

Loni na podzim se Budník - to už pracoval pro PPF - pokusil koupit od konkurzního správce čerstvě oddlužený Mobilkom i s U:fonem. Pokus vyzněl naprázdno. Budník však i po této epizodě zůstává hlavou formujícího se Kellnerova telekomunikačního týmu. Jeho součástí má být i jeho někdejší spolupracovnice z dob Penty Jana Studničková. I ona patří k lidem, jež Štefunko přetáhl od bývalého zaměstnavatele do PPF. Studničková zhruba rok hlídala zájmy PPF v Sazce jako marketingová šéfka. Po převzetí loterijní firmy skupinou KKCG se vrátila do Kellnerových služeb, teď se připravuje na rozjezd telekomunikačního projektu pod novou Kellnerovou dceřinou firmou PPF Mobile Services.

Jeden zůstane ze hry venku

Konkrétní podoba expanze ovšem záleží na výsledku mobilní aukce. V ní se nabízí celkem 40 bloků kmitočtů ve třech pásmech. Kdo chce vybudovat celoplošnou síť pro vysokorychlostní internet nové generace, pro toho je klíčové pásmo 800 MHz, v němž se draží celkem šest bloků. Pro plnohodnotnou celoplošnou síť je třeba získat takové bloky dva. Úspěšní tedy mohou být jen tři ze čtyř soupeřů a přinejmenším jeden zůstane ze hry. Výsledek, jaký v této hře PPF uhraje, určí její další strategii.

I kdyby se stalo, že Kellnerova firma kmitočty nezíská, neznamená to, že vstup do telekomunikací vzdá. „PPF nepotřebuje mít za každou cenu vlastní mobilní síť. Může také vstoupit na trh jako virtuální operátor,“ říká zdroj obeznámený s variantami Kellnerova plánu.

Vybudování kompletní zcela nové sítě na zelené louce je časově, organizačně i finančně náročné. Plnohodnotné pokrytí vyžaduje až 10 000 základnových stanic (záleží na tom, v jakém frekvenčním spektru). Celková investice se bude každopádně pohybovat kolem 20 miliard korun a investora navíc čeká mnohaměsíční boj s byrokracií a realitními spekulanty při stavebním řízení.

PPF nepodmiňuje svůj vstup na trh takovým martyriem. „Vybudovat novou síť je otázka nejméně dvou let, PPF chce nabídnout vlastní mobilní služby zhruba do roka. Projekt se přizpůsobí výsledku aukce, samozřejmě. Ale podle výsledku aukce Kellnerovi lidé zvolí určitou konkrétní cestu z celé řady variant, jež přicházejí v úvahu,“ říká zdroj Insideru.

Koupí si Kellner Telefóniku nebo Vodafone?

PPF tak nejspíš bude kombinovat oba přístupy - vedle budování vlastní infrastruktury bude také využívat sítě konkurentů. Plánovat se to dá zatím těžko, nejsou jasné cenové podmínky národního roamingu, záležet bude na přístupu regulátora. Ve hře je tak ještě jeden scénář: Pokud PPF nezíská potřebné frekvence či přístup k nim, pokusí se o převzetí někoho z konkurentů. Bude hrát na to, že je licitace finančně vyčerpá.

Nejpravděpodobnějším kandidátem na koupi je česká O2 Telefónica, jejíž cenu analytici odhadují na 40 až 70 miliard korun. Mezi španělskými majiteli a Kellnerem už před časem proběhla první, byť prý čistě oťukávací jednání. Na oficiální nabídky tehdy nedošlo, Španělé žádali nereálně vysokou cenu a PPF se rozhodla počkat na kmitočtovou aukci.

Po ní však může být česká telekomunikační jednička zcela reálně na prodej. Mateřská Telefónica SA má problémy doma ve Španělsku, výnosy jí klesají na klíčovém jihoamerickém trhu i v dalších regionech. Skupina za poslední dva roky propustila skoro 60 tisíc zaměstnanců, patří k nejzadluženějším v oboru a analytici jí prorokují další zhoršení. Prodej části aktiv by pro ni byl logickým řešením.

Vyloučit ale nelze ani převzetí českého Vodafonu. Jeho matka je sice v lepší kondici a nic ji nenutí zbavovat se majetku, ale český trh je pro ni zcela okrajový. Má pozici trojky, tedy outsidera, na což rozhodně není zvyklá.

Lidé z branže hojně spekulují o tom, že by PPF mohla převzít i malého tuzemského operátora Air Telecom – nástupce společnosti Mobilkom. Značka Air Telecom by se skvěle hodila ke značce Kellnerovy expandující Air Banky. Lidé z PPF i ze samotného Air Telecomu ale takové převzetí vylučují.

„Chceme rozvíjet vlastní služby, mimo jiné i jako nový samostatný virtuální operátor,“ říká finanční ředitelka Air Telecom Eva Krouská. „U:fon pro nás nemá smysl,“ potvrzuje zdroj z PPF. Lze tomu věřit, i když loni na podzim informační jednání mezi majitelem Air Telecomu Martinem Hesem s lidmi z PPF proběhla. Hes však od té doby Air Telecom začlenil do svého holdingu N&F Marketing, což je skupina specializovaná na „door to door“ prodej (tj. pomocí podomních dealerů) produktů různých obchodních partnerů - od finančních služeb přes pojistky či spotřební zboží po energie. Prodej telekomunikačních služeb do její struktury dobře zapadá.

U PPF se naopak dá čekat, že přijde na telekomunikační trh s vlastní nabídkou služeb, napojenou na vlastní obchodní kanály. Nabízejí se tu dobré synergie s produkty Kellnerovy Air Banky a Home Creditu.

Zuzana Kubátová, Patrick Zandl

 

Právě se děje

Další zprávy