Byznys - Dlouhodobý zájem investiční skupiny Penta získat pozemky v bezprostředním okolí Masarykova nádraží v centru Prahy dospěl do zdárného finiše. Jen si ještě musíme počkat na to, kolik z tohoto obchodu budou mít státní České dráhy.
Zdroje Insideru z Českých drah i Penta Investments se shodují, že transakce je ve finálním stádiu. Ostatně neskrývá to ani šéf Českých drah Petr Žaluda. „Prodej pozemků u Masarykova nádraží je připraven, nyní se čeká na schválení dozorčí radou. Do té doby nemůžeme o podrobnostech mluvit,“ řekl Insideru Žaluda.
Podle předběžných dohod se jako reálný termín jeví přelom února a března. Příští dozorčí rada ČD sice zasedá už v polovině února, ale slovy zdroje z Penty „tento dřívější termín je značně nepravděpodobný.“
Ani Penta nechce zatím k podmínkám nákupu poskytovat detailní informace. "V současné době dobíhá v rámci Českých drah vnitřní připomínkové řízení k úpravě smluvní dokumentace mezi Masaryk Station Development / Masaryk Station Investment a Českými drahami. Předpokládáme, že proces bude v dohledné době ukončen a poté půjde dokumentace ke schválení představenstvu a dozorčí radě,“ poskytl Insideru bez dalších podrobností firemní vyjádření mluvčí Penty Martin Danko.
Jisté je, že do ceny za celý obchod významně promluví hráč, který s projektem na první pohled nemá vůbec nic společného – pražský magistrát. Teprve podle patřičných povolení odvislých od změn v územním plánu se totiž ukáže, kolik metrů čtverečních komerčních prostor bude moci Penta postavit. A jak je obvyklé v developerských projektech, komerční plochy určí konečnou cenu pro České dráhy.
Dohoda mezi státními železnicemi a Pentou stále počítá s tím, že investor částečně zaplatí rekonstrukci vlastního Masarykova nádraží, které s prodávanými pozemky sousedí. Část peněz na opravu dají České dráhy právě z prodeje pozemků.
Penta původně stála o 125 tisíc metrů čtvrtečních plochy v okolí nádraží. Nakonec však získá zhruba třetinu této plochy, která stojí na dohled Florentina, už budovaného kancelářského projektu Penty.
Penta se do vytoužených pozemků zakousla v roce 2011, kdy ovládla společnost MSI (Masaryk Station Investment), která spolu s Českými drahami vlastnila firmu podobného jména MSD (Masaryk Station Development). MSD má na starosti správu a provoz nádraží a přípravu území pro komerční využití.