Lesk a bída autosalonu: Ve Frankfurtu chybí skutečně nová auta

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
13. 9. 2013 11:07
Autosalon citelně ubral na skutečném lesku, vzala mu ho odbytová krize, která vládne v Evropě.
Foto: Tomáš Kunc

Analýza – Normální návštěvník, který neprojde každý rok několik velkých autosalonů, vlastně nic nepozná. Reflektory v obřích výstavních halách září naplno, u desítek modelů se skví nápis „světová premiéra“, hostesky vypadají stále dobře a novinářů neubylo.

Jenže autosalon ve Frankfurtu přesto citelně ubral na skutečném lesku, vzala mu ho odbytová krize, která vládne v Evropě. Lidé, zejména ti, kteří nekupují takzvaně na firmu, okukování nových vozů odložili na neurčito.

Podle šéfa největší evropské automobilky Volkswagen Martina Winterkorna by v Evropě mohlo být uzavřeno zhruba deset automobilových továren.

Automobilky přesto nemohou rezignovat. Autosalon – zvláště takový tradiční, jako je ten ve Frankfurtu, v zemi, kde mají auta obrovskou tradici a prestiž – je signálem i vůči zbytku světa, jak na tom Evropa vlastně je.

A tak jsou jednotlivé značky nuceny nadále platit za obrovské výstavní plochy, najímat drahé cateringy, zaplatit a obléci hostesky a navíc ještě připravit pokud možno co největší počet nových aut. Jen tak mají zajištěno, že se o nich bude psát a hovořit v médiích a že se zákazníci přijdou na jejich stánek a potom i do autosalonů na novinky podívat.

Ne všechno nové je skutečně nové, něco se jen tak tváří. Mnohé premiéry letošního Frankfurtu jsou pouze pseudopremiérami: buď jde o nové karosářské varianty, nebo ekologicky zaměřené verze již představovaných modelů. To se dá říci například i o stánku Volkswagenu, byť má obří rozměry a byť jsou ve výstavním katalogu mnohé představované vozy popisované jako světová premiéra.

Podobně ve Frankfurtu postupují všechny největší světové automobilové koncerny, tedy i Toyota a General Motors. Toyota má na stánku pouze koncept superrychlého hybridního malého vozu Yaris s technologiemi, které značka používá při čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Opel jen zmodernizoval Insignii a ukazuje koncept sice krásného, ale v dohledné době určitě nerealizovatelného kupé Monza.

Ostatně koncepty jsou další tradiční frankfurtskou fintou. Jejich vystavením se dá upoutat pozornost, přitom postavit koncept je mnohem levnější cesta než udělat totéž se skutečným automobilem, který jde do výroby. Třetí cestou, kterou zvolil například Renault, je opětovné omlazení již předtím faceliftovaného vozu. A tak skutečně nový mégane bude mít premiéru až za rok v Paříži.

Jedině luxusní značky, a zvláště domácí Audi, Mercedes-Benz a BMW, nabízí záplavu novinek. Zejména to platí o posledně jmenované značce z Mnichova, která své dva elektromobily chce začít prodávat v průběhu následujícího půlroku.

Že náklady, které za vývojem a uvedením takových aut stály, se hned tak nezaplatí, si musí být představitelé automobilky BMW vědomi. Přesto se typ i3 v Česku podle vyjádření generálního ředitele BMW ČR Josefa Reitera začne prodávat už za dva měsíce a i8 na jaře příštího roku.

„Věříme, že i3 si budou kupovat firmy, které mají kladný vztah k životnímu prostředí, a cílíme i na zákazníky, kteří mají rádi technické novinky,“ vysvětlil. Přesto je jasné, že vyšší prodejní čísla mají BMW zajistit nové modely X5 a BMW 4.

V případě luxusních značek je zřejmá jejich orientace na USA a Čínu. Například koncept velkého kupé odvozeného od nového Mercedesu-Benz třídy S se určitě trefí do vkusu tamních zákazníků.

V této souvislosti se také dá očekávat, že ze dvou jarních autosalonů, které se budou konat v Ženevě a v Pekingu, bude významnější ten čínský. A to například i pro tuzemskou Škodu, která do Ženevy přiveze jen koncept velkého SUV, zatímco v Číně ukáže tamější verzi octavie.

A kdy se situace v Evropě obrátí k lepšímu? Původní jarní prognózy, že lépe bude už letos na podzim, se ukázaly jako mylné. „Vidíme to teď tak, že běžní lidé začnou opět kupovat nová auta někdy zhruba za rok,“ tvrdí například šéf tuzemského Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn, který má díky své funkci šéfa prodeje fleetových vozů koncernu Volkswagen přehled i o situaci na dalších trzích v Evropě i mimo ni.

Není ve svém názoru rozhodně osamocen. Například šéf automobilky BMW Norbert Reithofer v rozhovoru pro agenturu Reuters sdělil: "Evropa je nyní problémovým dítětem. V letošním roce ještě nevidíme světlo na konci tunelu." Dodal, že zlepšení situace na evropském trhu se pravděpodobně dostaví nejdříve ve druhé polovině příštího roku.

Přesto se najdou automobilky, které i ve špatných časech dokážou růst nebo alespoň zvyšovat svůj tržní podíl: „My jsme v posledních měsících uvedli na trh pět zásadních novinek a nyní těžíme ze zájmu o ně,“ vysvětlil například dobré výsledky Toyoty v tuzemsku mluvčí českého zastoupení Tomáš Vaněk.

Radek Pecák

 

 

Právě se děje

Další zprávy