Nic nás nerozdělí
Režie: Juan Antonio Bayona
Obsazení: Naomi Watts, Ewan McGregor, Tom Holland, Marta Etura, Sönke Möhring ad.
Co říká distributor: Silný příběh je založen na skutečné události jedné rodiny, která v roce 2004 přežila úder ničivé vlny v Indickém oceánu. Manželé Henry, Maria a jejich tři synové se rozhodli strávit poklidné Vánoce v Thajsku. Rodinná idylka ale náhle skončí, když pobřeží zasáhne tsunami. Obrovská masa vody se valí na hotelový komplex, smete vše, co jí přijde do cesty, a rozdělí i prchající rodinu. Ačkoliv všichni členové rodiny přežijí, vyhráno zdaleka nemají, protože nalézt jeden druhého uprostřed pekla je skoro nemožné.
Verdikt: Nejít
Bylo jen otázkou času, kdy se někdo disponující solidním rozpočtem pokusí filmově zpracovat jednu z nejtragičtějších přírodních katastrof. Jenže způsob, kterým se věci chopil ambiciózní španělský režisér Bayona, jeví se poněkud nešťastným a pro oběti a přeživší možná až urážlivým.
Film bombarduje diváka vypjatými scénami a vykalkulovanými emocemi v tak rychlé kadenci možná proto, aby zamaskoval, že se pod efektním nánosem skrývá kýčovitý scénář vycucaný z prstu plný nejzprofanovanějších klišé.
Naomi Wattsová si za svůj výkon vysloužila nominaci na Oscara, ale při vší úctě - tady předvádí jen Utrpení Naomi Wattsové. Její role skutečně spočívá v tom, že nejprve s věrohodně vypadající dírou v noze a v ňadru skučí se zkřivenou grimasou v bolestné agónii a pak leží nehybně na lůžku v nemocnici s tváří pokrytou velmi silnou vrstvou bílého mejkapu a nemá na práci nic jiného než umírat.
Těžko říct, co nakonec na snímku irituje nejvíc. Možná závěr, v němž se všichni aktéři v přeplněné nemocnici a přilehlém okolí asi patnáct minut osudově míjejí, aby se všichni najednou během pár vteřin hezky shledali. Nebo skutečnost, že ačkoli jde o katastrofu, která přece nejvíc postihla místní obyvatele, ti se ve filmu jen občas mihnou jako nepodstatná stafáž. A možná vlastně celý jeho cynický koncept.
-
Láska
Režie: Michael Haneke
Obsazení: Jean-Louis Trintignant, Emmanuelle Riva, Isabelle Huppert
Co říká distributor: Manželé Georges a Anne jsou učitelé hudby. Jejich láska a pevné pouto, které se prohlubovaly roky společného života a vášní pro klasickou hudbu, jsou náhle vystaveny těžké zkoušce. Stáří si vybírá svou daň – Anne prodělá mozkovou mrtvici a její okolí se musí smířit s její proměnou. Nic není jako dřív ani pro jejich dceru Evu. Michael Haneke se ve svém nejnovějším filmu zaměřil na subtilní téma lásky bojující s nevyhnutelným.
Verdikt: Jít
Režisér Haneke - tenhle rakouský provokatér a nesmlouvavý analytik - natočil přímočarý a hlavně necynický film o lásce. O její síle a vnitřních rozporech. Vypráví o stáří a o umírání s takovou upřímností, které se v Hollywoodu nedostává ani těm nejnezávislejším tvůrcům.
Haneke podvrací způsob, jakým jsou filmaři zvyklí nahlížet na poslední věci života. Udržuje si svůj typický chladný odstup od látky, když film skládá ze svých typických dlouhých statických, zdánlivě nedramatických záběrů, a distanci ještě zdůrazňuje absencí návodného hudebního doprovodu.
A právě tento klinický, minimalistický přístup vytváří v kombinaci s prostě dojemným, potenciálně slzopudným příběhem to zvláštní napětí, které Lásku povyšuje nad naprostou většinu snímků s podobným tématem. Tíživou intimitu komorního příběhu zesiluje skutečnost, že se až na jednu scénu z úvodu odehrává mezi čtyřmi stěnami jednoho, byť poměrně velkého a blahobytně zařízeného bytu.
Účinek Lásky by byl zcela jistě poloviční, kdyby se režisérovi nepodařilo obsadit ikony francouzského filmu Rivu a Trintignanta, kteří oba do každého gesta a do každé věty dokážou vměstnat uvěřitelné emoce. A scénář je navíc dostatečně subtilní na to, aby se vyhnul byť jen náznaku melodramatické manipulace.
Existuje fůra filmů, v nichž smrtelně nemocní hrdinové nad hrobem v sobě náhle naleznou sílu žít a porvat se se svým osudem. Haneke ale stojí v opozici právě vůči takovým vylhaným útěšným pohádkám. A s nekompromisní otevřeností nastoluje dilemata, která jsou spojená s tím, co s láskyplným poutem udělá neodvratné chátrání jednoho z partnerů. To v jiných filmech běžně nenajdete.