Svatá čtveřice
Režie: Jan Hřebejk
Obsazení: Jiří Langmajer, Marika Procházková, Hynek Čermák, Viktorie Čermáková ad.
Co říká distributor: Nudíte se v posteli? Inspiraci můžete načerpat u režiséra Jana Hřebejka a scenáristy Michala Viewegha. Ti spolu stvořili příběh o dvou párech, které se rozhodly vyřešit ubíjející stereotyp manželské erotiky poměrně originálním způsobem. To vše v exotickém prostředí karibského ostrova, kde se komedie Svatá čtveřice z velké části odehrává. (…)
Verdikt: Nejít
Podle záměru tvůrců měla být Svatá čtveřice lehkonohou letní komedií s pikantním námětem. Jenže i přes relativní vnějškovou otevřenost v sexuálních scénách v ústředí s vypracovaným elektrikářským tělem Jiřího Langmajera, kterého tvůrci obdařili z nějakého zvláštního důvodu obzvlášť slizkým pornografickým retroknírkem jde o film až trestuhodně nevzrušivý.
Za pocit, že téměř všechno se v tomhle řídkém příběhu míjí diváckým účinkem, může do velké míry nekompatibilita autorských rukopisů režiséra a scenáristy. Zatímco Hřebejka by evidentně bavilo prozkoumávat projevy studu a nejistoty v situaci, kdy si kamarádi mezi sebou nezávazně prostřídají partnerky, Viewegh je prostě Nestyda. Jeho příběh je nereálná a utopická libertinská fantazie o nevěře bez následků.
V některých recenzích se hovoří o nepropracované historce bakalářského formátu a je to bohužel přesné. Subzápletka s plotem, který rodiče jednoho z hrdinů nechají v době karibského pobytu postavit mezi pozemky obou spřátelených rodin, jako by vypadla z análů normalizačního cyklu povídek napsaných životem.
-
Klip
Režie: Maja Miloš
Obsazení: Isidora Simijonovic, Vukasin Jasnic, Sanja Mikitisin ad.
Co říká distributor: Radikální film chladnokrevně zachycující život dospívající dívky v současném Srbsku provokuje nejen explicitními sexuálními záběry, ale především pokládá otázku, jak moc ovlivňují nastupující generaci digitální revoluce a proměny tradičních hodnot. (...) Příběh šestnáctileté Jasny, která se snaží definovat své místo ve světě a dospět, je totiž na samé hraně toho, co o dnešních teenagerech chceme vědět. Jasna je bezhlavě zamilovaná do o něco staršího Djoleho, ale jejich vztah je spíše než na romantických procházkách založen na divokých mejdanech plných drog, alkoholu, rozvášněného balkánského popu, násilí a sexu, který si natáčejí na mobilní telefony, ostatně stejně jako celý svůj život.
Verdikt: Jít
Snímek je cenný už tím, že přibližuje bez jakéhokoli patosu a moralizování život hedonistické generace, která strávila dětství na rychlém internetu a pro niž je telefon s foťákem a kamerou nástrojem sebepotvrzení a komunikace s okolím.
Jenže Milošová dokáže jejich pózy demaskovat: Jasna by si občas zasloužila pár facek, ale její arogantní chování je maska, za níž se ukrývá citlivá, zmatená holka. A celý film je do jisté míry takový: Sled křiklavých epizod, pod jejichž fasádou se skrývá neobyčejně silný, křehký film o těch nejdůležitějších věcech v životě.
Maja Milošová by mohla mladým filmařům po celém světě přednášet, jak zaujmout mezi desítkami debutů na přeplněném festivalovém okruhu. Našla si téma, které je důležité a do velké míry objevné a nezmapované. Vybrala si skvělé mladé neherce a natočila vše tak autenticky, že příběh vypadá, jako by to byla série necenzurovaných útržků ze života.