Byznys - Tomáš Baťa razil motto „Dělejme třeba sebenepatrnější věc, ale dělejme ji nejlépe na světě.“ Pokud se ho budou Baťovi následovníci držet, pak by měly řetězce jako CoffeeDay nebo Starbucks v Česku zpozornět.
Baťa totiž spustí v září v Praze pilotní projekt kavárny. Novou strategií tradičního výrobce bot budou nákupy spojené s odpočinkem (rozuměj kávou), potvrdil Insideru marketingový ředitel firmy Lukáš Ohanka. První Baťova kavárna vzniká v suterénu jeho obchodního domu na Václavském náměstí v Praze.
Pokud se pilotní projekt osvědčí, nezůstane u jedné provozovny, vytipováno už je několik dalších měst v České republice.
Spíš než na skutečný řetězec s prodejem kávy to ale u Bati vypadá na podobný doplněk, s jakým přišel třeba McDonald´s v podobě McCafé. „Cílem Baťa kavárny je zpříjemnit našim zákazníkům nákupy, nabídnout možnost potkat se s přáteli, zkrátka dopřát jim něco navíc," říká k projektu Ohanka.
Baťa se svým projektem přichází v těžké době. Konkurence je velká, loni například vytlačila z tuzemského trhu australský řetězec Gloria Jean’s Coffees. Rakouský Cofeeshop byl zase kvůli problémům s masterfranšízantem nucen omezit počet svých provozoven. O rok dřív známý Coffeeheaven pozřelo britské Costa Coffee.
Baťa plánuje, že kromě bot a kávy nabídne nově také oblečení. Součástí nového konceptu bude totiž podle Ohanky také takzvaný Pop Up Store, kde se budou pravidelně střídat různí módní návrháři.
Pokud jde o kávu, Baťa se na spolupráci domluvil se značkou Nespresso a také pražskou cukrárnou Saint Tropez.
Počátky největší tuzemské obuvnické firmy sahají do konce devatenáctého století, kdy si sourozenci Baťovi založili ve Zlíně obuvnickou živnost. Firma do deseti let od svého vzniku vyráběla 2200 párů bot ročně. Po expanzi na další světové trhy výroba i prodeje narůstaly. Ve třicátých letech dvacátého století už vyráběla 15 milionů párů bot.
V současné době je v samotné České republice 71 prodejen Baťa. V celkem padesáti zemích světa je pak přes sto tisíc obchodů. Baťa ve svých čtyřiceti světových závodech ročně vyrobí 150 milionů párů bot.
Kateřina Vokurková