Africký „Nollywood“ se stává velmocí, v počtu filmů ho poráží už jen Indové

Aktuálně.cz Aktuálně.cz
14. 4. 2014 15:52
Nigérijec Jason Njoku je ve svých třiatřiceti letech dolarovým milionářem – díky fenoménu zvanému „Nollywood.“ Přezdívá se tak stále úspěšnějšímu filmovému průmyslu v Nigérii, jehož levná produkce zásobuje diváky v Africe.
Foto: Tomáš Kunc

Zahraničí – Nigérijec Jason Njoku je ve svých třiatřiceti letech dolarovým milionářem – díky fenoménu zvanému „Nollywood.“ Přezdívá se tak stále úspěšnějšímu filmovému průmyslu v Nigérii, jehož levná produkce zásobuje diváky v Africe.

Nollywood má roční obrat přes 800 milionů dolarů a dává práci už více než milionu obyvatel Nigérie, největší africké ekonomiky.

Za rok vyprodukuje tento zábavní průmysl přes tisíc filmů. To je víc, než kolik jich vzniká kdekoli jinde na světě s výjimkou indického Bollywoodu.

„Na papíře rozhodně milionářem jsem. Ale je před námi ještě dlouhá cesta. Investujeme do dalších nápadů,“ řekl agentuře AFP podnikatel Jason Njoku.

Před třemi lety uspěl s myšlenkou převést nollywoodskou produkci na internet a nabízet ji novým divákům: především Afričanům, kteří už v druhé či třetí generaci žijí v zahraničí, ale stýská se jim po domácí kultuře.

Magie a korupce

Jeho stanici iRokoTv se přezdívá „africký Netflix“. Obsahuje totiž přes pět tisíc nollywoodských filmů a televizních show, většinu z nich zdarma, a ty nejnovější za měsíční předplatné 7,99 dolaru. Server, žijící hlavně z reklamy, měsíčně navštíví téměř milion lidí od Londýna přes Kapské město až po New York.

A to i přes pokulhávající kvalitu – drtivá většina produkce Nollywoodu totiž vzniká v časovém limitu do deseti dnů, za celkovou cenu kolem 25 tisíc dolarů. I přesto je Afričané vyhledávají. Proč?

„Zobrazují Afriku a její skutečné problémy. Nikoli to, co dělá Hollywood. Pro něj je Afrika jen exotika s pouštěmi a žirafami,“ míní nollywoodský filmový publicista Samuel Olatunje, citovaný pákistánským deníkem Dawn.

Nollywoodský film „Blackberry Babes“ pojednává například o tom, jak je důležité mít správnou značku mobilního telefonu. „Baby Police“ zesměšňuje všudypřítomnou korupci v zemi. K náročnějším dílům se řadí „October 1“, popisující období kolem vyhlášení nigérijské nezávislosti v 60. letech.

„Jsou to témata, která v Africe známe z běžného života – je to třeba i otázka magie, kmenové loajality či problematiky modernizace,“ dodal publicista Olatunje.

Diváci bez kina

Podnikatel Jason Njoku a jeho „Netflix“ však vydělal hlavně na tom, že distribuce nollywoodských filmů funguje velmi špatně. Většinou je nešlo sehnat jinde, než fyzicky na levném CD a DVD disku v Nigérii a okolních zemích.

V 99 procentech případů je totiž lidé sledují v soukromí doma, nikoli v kině – ta nejsou v Africe zdaleka tak rozšířena jako ve zbytku světa. Na každý prodaný originální disk navíc připadá pět až deset pirátsky pořízených kopií.

I proto nyní nigerijští filmaři přemýšlejí o tom, jak získat kapitál na kvalitnější tvorbu, s níž by uspěli na světových festivalech a v globální distribuci.

Nejdražší africký film

„Je totiž vlastně zázrak, že s tak malými rozpočty Nollywood vůbec funguje,“ uvedla šéfka komunikace stanice iRokoTV, Jessica Hope. Jedinou šanci tak podle ní vidí nigérijští filmaři ve spolupráci se zahraničím.

Tímto stylem například loni vznikl nejdražší film v nigérijské historii. Snímek s názvem Půl žlutého slunce (Half of a Yellow Sun) je milostný příběh dvou sester z doby války mezi Nigérií a republikou zvanou Biafra v 60. letech minulého století.

Film podle slavné literární předlohy nigerijské prozaičky Chimamandy Adichieové byl vyroben v britské koprodukci, s rozpočtem ve výši 9 milionů dolarů. Nyní se promítá v kinech v Británii, v létě se pak představí v USA.

„Nová generace nigérijských filmařů už nechce tvořit jen ´domácí kino´, ale proslavit se v zahraničí,“ komentuje africká filmová kritička Nadia Denton pro britský list International Business Times. „A zároveň představit světu svůj vlastní pohled na Afriku.“

Lucie Beranová

 

Právě se děje

Další zprávy