Brusel - Letecké společnosti budou muset začít šetřit. Od roku 2012 je totiž čeká postupný přechod na emisní povolenky, a zplodiny z motorů tak již nebudou zadarmo.
Doposud přitom byly aerolinky jediným velkým znečišťovatelem životního prostředí, který se na obchodování s emisemi oxidu uhličitého nepodílel.
Odpovídající doplnění stávající směrnice v úterý odsouhlasil klíčový výbor pro životní prostředí Evropského parlamentu. Členské státy s tímto pravidlem již souhlasily.
Aerolinky si ale mohou oddychnout: první úspory je čekají nejdříve za pět let. Zpočátku totiž bude naprostá většina povolenek vydávána zdarma, a to na základě průměrných emisí leteckého průmyslu v letech 2004-2006.
Teprve od roku 2020 by měli provozovatelé letadel platit za veškeré emise, které vypustí.
Evropská komise očekává, že tak vytvoří tlak na výrobce letadel a leteckých motorů, aby snížili zátěž na životní prostředí.
Podle studie poradenské společnosti Ernst&Young klesnou aerolinkám tržby do roku 2022 v důsledku zvýšených nákladů o zhruba 40 miliard eur.
Do Ameriky o tisícikorunu dráž
Za předpokladu, že cena jedné tuny CO2 na evropské burze bude 30 eur, tedy zhruba stejně jako nyní, by to znamenalo prodražení letenky do většiny evropských destinací v přepočtu o 250 korun.
"Zvláště největší znečišťovatelé by měli platit. Zpáteční let z Franfurtu na Mallorku se prodraží o šest euro," řekl zpravodaj návrhu Peter Liese.
Letenky za oceán by pak po roce 2020 podle studie Evropské komise mohly stoupnout asi o tisícikorunu.
Neblahé dopady nových pravidel věští i předseda výboru pro životní prostředí EP Miroslav Ouzký. "Určitě to ovlivní cenu přepravy a konkurenceschopnost evropských letišť," řekl Aktuálně.cz. "Nevěřím, že by to nějak přispělo ke zlepšení klimatu," dodal.
Čtěte více: Za nebe čistější. EU chce ekologičtější letadla