Volvo má další ocenění za svůj airbag pro chodce

Radek Pecák Radek Pecák
2. 6. 2013 15:57
V Evropě je každou sedmou obětí dopravní nehody chodec
Airbag brání kontaktu chodce s tvrdými částmi karosérie
Airbag brání kontaktu chodce s tvrdými částmi karosérie | Foto: Aktuálně.cz

Automobilový výrobce Volvo Car Group získal za ochranu chodců ocenění za inovace 2013 Global NCAP Innovation Award. Na konferenci Enhanced Safety of Vehicles (ESV), která se koná v jihokorejském Soulu, cenu převzala Lotta Jakobsson, vrchní technická a bezpečnostní specialistka ve Volvo Cars Safety Centre.
 
„Účelem prvního airbagu pro chodce na světě je přispět k ochraně těchto zranitelných účastníků silničního provozu v některých situacích, kdy jejich tělo dopadne na kapotu a do oblasti v prostoru čelního skla, kde hrozí riziko závažného poranění hlavy," říká Lotta Jakobsson.
 
V Evropě představují chodci 14 procent všech osob usmrcených při dopravních nehodách. V USA tato hodnota dosahuje také 14 procent  a v Číně dokonce 25 procent. Mnohem větší počty chodců jsou každoročně zraněny. Nejzávažnější poranění hlavy při kolizi chodce s automobilem jsou způsobena tvrdou konstrukcí pod kapotou, spodní hranou čelního skla a A-sloupky.
 
V roce 2010 se společnost Volvo Cars rozhodla tyto počty snížit zavedením systému rozpoznávání chodců s funkcí automatického brzdění. Pokud řidič na vzniklou situaci včas nezareaguje, systém dokáže srážce s chodcem zabránit až do rychlosti 35 km/h. Při vyšších rychlostech je kladen důraz především na to, aby se rychlost vozidla před nárazem co nejvíce snížila.

Auto samo rozpozná tvar lidských nohou

V přídi vozu Volvo V40 je zabudováno sedm čidel, která přenášejí signály do řídicí jednotky. Když se vozidlo dostane do kontaktu s nějakým předmětem, řídicí jednotka vyhodnotí signály z čidel a pokud rozpozná tvar lidských nohou, dojde k aktivaci airbagu pro chodce.
 
Závěsy kapoty jsou vybaveny pyrotechnickým uvolňovacím mechanismem, který při aktivaci systému vytáhne čepy a zadní část kapoty uvolní. Zároveň s tím dojde k nafouknutí airbagu. V průběhu nafukování airbag zvedne kapotu. Ta se zvedne celkem o deset centimetrů a zůstane ve zvednuté poloze.
 
Zvětšená mezera mezi kapotou a tvrdými částmi v motorovém prostoru umožňuje deformaci kapoty, která pohlcuje energii a přispívá k utlumení síly nárazu hlavy a těla chodce.
 
„Airbag plní dvě funkce. Zvedne kapotu, aby se zvětšil prostor pod ní. Zároveň pomáhá změkčit dopad tím, že překryje tvrdé části kolem čelního skla," vysvětluje Lotta Jakobsson. 
 
V roce 2012 nové Volvo V40 získalo v testu Euro NCAP pět hvězdiček a navíc obdrželo titul Euro NCAP Best in Class Cars (Nejlepší vůz dané třídy) v kategorii malých rodinných vozů - to vše s nejlepším celkovým výsledkem, jaký kdy tato organizace zaznamenala. Historického výsledku model V40 dosáhl v oblasti ochrany chodců, kdy získal 88 procent z celkového skóre.

"Volvo stále trvá na svém prohlášení, že do roku 2020 by nikdo v novém voze Volvo neměl být usmrcen ani zraněn," uzavírá Lotta Jakobsson.

 

Právě se děje

Další zprávy