V Americe prodávají netradiční Tatru. Náklaďák z devadesátek má zajímavou historii

V Americe prodávají netradiční Tatru. Náklaďák z devadesátek má zajímavou historii
Auto totiž sloužilo k vyprošťování a převozu těžké techniky z terénu, kde uvázla.
Tato T815 dodatečně vybavená plošinou pak byla podle kurátora sbírek používána třeba k převozu Aerosaní, jejichž repliku muzeum z Nashvillu ve svých sbírkách má. Čas od času se objevilo také na nějaké výstavě.
Interiér příliš překvapení neskrývá, je takový, jaký u T815 čekáte. Spartánský a účelný.
Nechybí spousta páček a ovladačů.
Foto: Lane Motor Museum
Jan Matoušek Jan Matoušek
22. 1. 2024 6:02
Že se v Americe objevují osobní tatrovky, není nic neobvyklého. Komunita kolem nich je silná a T87 má ve své sbírce dokonce slavný moderátor a sběratel klasických aut Jay Leno. Nákladní modely jsou ale jiný případ, tím spíše ty z 90. let. Jedno takové auto ale teď prodává známé muzeum, navíc s docela zajímavým příběhem.

Fanouškům veteránů a youngtimerů muzeum Lane Motor, které v roce 2002 v Nashvillu založili Jeff a Susan Laneovi, asi není potřeba dlouze představovat. V jeho sbírkách se nachází spousta netradičních aut, hned několik Tater a před lety tam dokonce putovala věrná replika slavných kopřivnických Aerosaní. S nimi je přitom spojená i prodávaná Tatra 815, která má vzadu dodatečně namontovanou plošinu.

"Byla nepravidelně používaná muzeem, zejména před několika lety, pro dopravu našich Aerosaní," prozradil Aktuálně.cz kurátor sbírky muzea Lane Motor Derek E. Moore. "Sem tam převážela jiná auta, používala se také na některých našich výstavách," pokračuje na adresu T815 dále.

Jak přesně se do USA nákladní tatrovka dostala, neví, součástí sbírky se ale stala tak, že ještě před založením muzea ji koupil Jeff Lane. Když ho pak založil, jeho automobily se staly automaticky součástí muzejní sbírky, což platilo i pro tuto T815. "Jeff (Lane - pozn. red.), náš zakladatel a ředitel, říká, že byla upravena aljašskou dřevařskou firmou, která ji používala na 'vysvobozování' techniky z terénu," popisuje Moore.

Právě ona společnost z Aljašky tedy měla nainstalovat výsuvnou plošinu, technici v muzeu pak autu upravili brzdy a řazení, aby s ním bylo jednodušší manipulovat a bylo také jednodušší ho opravovat. Mimo plošiny má T815 z roku 1994 také hydraulický naviják, který utáhne až 20 tun.

Z fotografií je pak patrné, že auto má tři nápravy, a tedy pohon 6 × 6. Jak bylo pro Tatry 815 s nástavbami typické, kabina má delší přední převis a schůdky ještě před nápravou. O pohon se stará vzduchem chlazený dvanáctiválec Tatra o objemu 19 litrů s přeplňováním a výkonem 298 kilowattů. Manuální pětistupňovou převodovku vyrobila renomovaná firma Allison.

Muzeum tvrdí, že auto za svůj život najelo jen 65 tisíc kilometrů, má novou baterii a celkově je v dobrém technickém stavu. "Je možné ho legálně řídit na amerických silnicích a sami jsme ho postavili na značky, když bylo potřeba," dodává kurátor muzea Lane Motor Derek E. Moore.

Důvod prodeje? Asi nepřekvapí, že nedostatek místa. "Sbírka se momentálně rozrostla na více než 500 vozidel a dosahuje svého limitu na vystavování i uskladnění vozidel," vysvětluje Moore. Muzeum proto pravidelně vyhodnocuje svou sbírku a přínos jednotlivých exponátů, pokud se pak neslučují s vizí kurátorů a majitelů, jednoduše se auta zbaví. "Naposledy jsme vyhodnotili, že většina naší sbírky nákladních aut už vizi a přínos neplní, proto spoustu z nich, včetně T815, prodáváme," uzavírá kurátor.

Američané za zajímavou T815 chtějí 45 tisíc dolarů, asi 1,022 milionu korun. Za stejnou cenu pak aktuálně prodávají třeba také odtahovku na základech Citroënu CX, o něco málo levněji (asi za 900 tisíc korun) se dá pořídit pro změnu Fiat 600 Multipla s 72 tisíci kilometry. Naopak asi 1,136 milionu si musí připravit zájemce o zrenovovaný britský kombík Lloyd LT-600.

 

Právě se děje

Další zprávy